webForumDet fria alternativet

Kod

6 svar · 459 visningar · startad av rikard81

rikard81Medlem sedan mars 2007311 inlägg

En fråga. Är klar med design osv på min hemsida. Har skapat två formulärfält där ena fältet är Namn och det andra Efternamn. Har skapat en databas i access och vill koppla sidan mot databasen med ASP. Men vart infogar jag ASP-koden i HTML-koden. Ska det ligga mellan bodytaggarna. Har hittat klara script som är kopplat mot access 2007. Men hur får jag sökfunktionen att funka så att den söker i databasen. Är detta komplicerat?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Tråden flyttas från HTML, XHTML & CSS

Det finns ett ASP-forum för ASP-frågor.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Det spelar ingen roll om det är en Access 2007 eller mot en äldre, så länge du använder dig av en rätt Connectionstring så bör det inte vara några problem.

Ok. tack. Men hur får jag så att det går att söka i databasen från formulärfälten?

Varför får jag inte upp databasen när jag lagt upp denna kod. Databas och övriga filer ligger tillsamman på ett hotell med stöd för ASP. Vart ligger felet?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Untitled Document</title>
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">

</head>

<body>

<%

Dim conn

Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("Kontakter.accdb")

Dim sql
sql = "SELECT kolumn FROM tabell"

Dim rs
Set rs= conn.Execute(sql)

Do Until rs.EOF
Response.write rs("kolumn")
rs.MoveNext
Loop

rs.close
conn.close

Dim conn

conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("databasen.mdb")

sql = "INSERT INTO tabell"
sql = sql & "(Rubrik,Texten) "
sql = sql & "VALUES ('En Rubrik', "
sql = sql & "'Lite text');"
conn.Execute(sql)

conn.close

Dim conn

conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("databasen.mdb")

sql = "UPDATE tabell SET texten='En ny text' , Rubrik='En ny rubrik' WHERE id =123"
conn.Execute(sql)

conn.close

Dim conn

sql = "DELETE * FROM tabell WHERE id=13"
conn.Execute(sql)

conn.close

%>

</body>
</html>

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Vadå "får inte upp databasen"?
Felmeddelande?
Vad hade du tänkt att denna kod skulle göra? Det ser inte ut som att den borde fungera alls - t.ex. är conn deklarerat flera gånger (med dim).

Det vore också fint om du använde [kod]-taggar när du postar din kod, så blir det lättare för oss att läsa.

Sorry. Såg att jag kopierat fel. Nån som kan korrigera koden så den funkar med databasen "kontakter.accdb" Vore hjärtligt tacksam.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)