En fråga. Är klar med design osv på min hemsida. Har skapat två formulärfält där ena fältet är Namn och det andra Efternamn. Har skapat en databas i access och vill koppla sidan mot databasen med ASP. Men vart infogar jag ASP-koden i HTML-koden. Ska det ligga mellan bodytaggarna. Har hittat klara script som är kopplat mot access 2007. Men hur får jag sökfunktionen att funka så att den söker i databasen. Är detta komplicerat?
Kod
6 svar · 459 visningar · startad av rikard81
Det spelar ingen roll om det är en Access 2007 eller mot en äldre, så länge du använder dig av en rätt Connectionstring så bör det inte vara några problem.
Ok. tack. Men hur får jag så att det går att söka i databasen från formulärfälten?
Varför får jag inte upp databasen när jag lagt upp denna kod. Databas och övriga filer ligger tillsamman på ett hotell med stöd för ASP. Vart ligger felet?
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Untitled Document</title>
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">
</head>
<body>
<%
Dim conn
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("Kontakter.accdb")
Dim sql
sql = "SELECT kolumn FROM tabell"
Dim rs
Set rs= conn.Execute(sql)
Do Until rs.EOF
Response.write rs("kolumn")
rs.MoveNext
Loop
rs.close
conn.close
Dim conn
conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("databasen.mdb")
sql = "INSERT INTO tabell"
sql = sql & "(Rubrik,Texten) "
sql = sql & "VALUES ('En Rubrik', "
sql = sql & "'Lite text');"
conn.Execute(sql)
conn.close
Dim conn
conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("databasen.mdb")
sql = "UPDATE tabell SET texten='En ny text' , Rubrik='En ny rubrik' WHERE id =123"
conn.Execute(sql)
conn.close
Dim conn
sql = "DELETE * FROM tabell WHERE id=13"
conn.Execute(sql)
conn.close
%>
</body>
</html>
Vadå "får inte upp databasen"?
Felmeddelande?
Vad hade du tänkt att denna kod skulle göra? Det ser inte ut som att den borde fungera alls - t.ex. är conn deklarerat flera gånger (med dim).
Det vore också fint om du använde [kod]-taggar när du postar din kod, så blir det lättare för oss att läsa.
Sorry. Såg att jag kopierat fel. Nån som kan korrigera koden så den funkar med databasen "kontakter.accdb" Vore hjärtligt tacksam.