Många skapar ju separata statiska html sidor för olika produkter eller liknande för att det är bättre ur SEO synpunkt istället för en gemensam sida som plockar ut från databas
t.ex http://www.mindoman.com/produkter/bra_produkt.html
går det inte att ha sådana länkar utan att filerna finns och sedan plocka ut och visa infon från databasen med hjälp av en 404 asp sida istället? borde ju gå att lösa tekniskt sett, men känner sökmotorerna av att filerna egentligen inte finns eller är det lika bra ur SEO synpunkt?
Någon som har bra länkar i ämnet? gärna för asp/asp.net då sidan jag håller på att uppdatera åt en kund är kodad i asp/asp.net.
Många skapar ju separata statiska html sidor för olika produkter eller liknande för att det är bättre ur SEO synpunkt istället för en gemensam sida som plockar ut från databas
t.ex http://www.mindoman.com/produkter/bra_produkt.html
Hmm.... utan att vara nån expert på detta, så tror jag nog att folk som tror att statiska sidor får bättre SERP har misstagit sig. I alla fall om jag förstått din fråga rätt.
När jag använder min webbläsare och följer en länk som genereras dynamskt (via en databas) så ser jag ju ingen skillnad på den sidan eller den hade varit statiski. När googlebotarna följer samma länk så blir dom serverade exakt samma innehåll och kan inte heller se skillnaden (OK, visst kanske dom kan identifiera t.ex. en session eller nåt och gissa att sidan är dynamisk, men det är ju irrelevant för SERP).
Det är lite av en myt att dynamiska websidor indexeras sämre än statiska. Visst finns det problem där användarsessioner och icke permanent data bakas in i URLen men det är ett ganska självklart problem där utvecklaren får skylla sig själv. ;)
Spindeln ser samma sida som du gör. Kan du följa en länk till en viss sida så kan även spindeln göra det förutsatt att det var en normal <a href länk.
Det som kan göra ganska stor skillnad är att baka in dina sökfraser i dokumentnamn + katalognamn och framför allt i domännamnet. Detta ger mycket vikt i den organiska google listan.
Jag skulle säga att det finns mycket annat ur ett SEO-perspektiv som i alla fall är minst lika viktigt som att en sida är statisk eller dynamisk. Om inte viktigare.
Jag skulle inte lägga överdrivet mycket krut och energi på det...
Fördelen med databas drivet innehåll är ju att det är mindre att förändra... men det vet du säkert.
det är alltså detta jag vill lösa utan att behöva skapa lösa filer.
Då är det URL Rewrite som du är ute efter, som Kriko tipsade om.
Jag fick uppfattningen att ditt problem inte bara gällde URL:en, utan hela sidan och där du trodde att dynamiska sidor generellt får sämre SERP än statiska. Ber om ursäkt för missen....