Jag fick höra att Microsoft ska sluta supporta VB6 men innebär det att de också slutar supporta vbscript/asp?
http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=2971
Jag har försökt leta efter svar men inte hittat något. Någon som vet?
5 svar · 491 visningar · startad av Lukaspojken
Jag fick höra att Microsoft ska sluta supporta VB6 men innebär det att de också slutar supporta vbscript/asp?
http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=2971
Jag har försökt leta efter svar men inte hittat något. Någon som vet?
Alla utvecklar ju nya produkter hela tiden. Det som står där är väl vad som gäller för VB 6. Finns inte VB 7 eller 8??
De slutar med servicepacks med mera... I och med dotnet slutade väl Microsoft att aktivt vidareutveckla ASP...?? Eller?? Men som jag ser det är dotnet ett komplimment till ASP, inte ett alternativ.
Många webbplatser behöver inte dotnet... Jag är tveksam till att mindre webbplatser blir ekonomiskt försvarbara i dotnet. Iofs, kan vara delvis min okunskap...?
ASP.NET är ett helt eget ramverk för webbutveckling. VB.NET är nästa version av VB. Men långt ifrån vad VB 6 är. C#.NET är ett annat språk att använda för i .NET applikationer.
.NET är gratis mer eller mindre. finns gratis verktyg hos Microsoft mm så det behöver inte vara dyrare att utveckla .NET (ASP.NET) applikationer mot ASP applikationer.
Tack. Jag ska engagera mig i detta! jag har i ärlighetens namn inte lagt ner överdrivet mycket energi på just detta... Utan mest bara konstaterat att det mesta av det jag vill har gjort fungerar med vanlig ASP. Men igen, det kan iofs vara i brist på bättre vetande!
Skulle egentligen vara roligt att utveckla mer avancerade webbplatser... Men jag tycker de jag gör är skapligt avancerade. Dom är definitivt snabba för optimering har jag engagerat mig mycket i under lång tid. Mina webbplatser är aldrig långsamma.
Om Microsoft slutar att supporta klassisk asp så innebär det att om någon patch eller OS i framtiden inte stödjer asp då kommer de inte att göra något att saken. Man lägger väljer alltså att inte lägga pengar på att göra sina applikationer bakåt kompatibla i vissa områden.
Men det kommer nog att finnas olika sätt att köra klassisk asp oavsett om Microsoft inte supportar det i framtiden. Men jag är som sagt lite osäker på om Microsoft tänker sluta supporta asp eller enbart vb6. Så jag är tacksam för all info jag kan få i frågan.
Detta svar fick jag från en Microsoft person.
"Supporten som upphör är för produkten VB 6 (utvecklingsmiljön). Runtime för VB och klassisk ASP finns i Windows Server 2008 och kommer supporteras flera år framöver."