BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Sitter och försöker få en funktion för detta och läst era tidigare trådar. Men när jag lägger in den jag fått fram raderar den hela databasen fast det finns poster som inte gått ut än.
<%
Sub DeleteSiten
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & dbnamn
Conn.Execute("DELETE FROM kalender WHERE datum <= dateadd('d', -1, date())")
Conn.Close
Set Conn = Nothing
End sub
DeleteSiten
%>
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Jag har aldrig tagit bort nåt utan stjärnan... men tror egentligen att det är brädgårdarna som du ska fokusera på. Datum utan brädgårdar fungerar GARANTERAT INTE.
' ## DELETE SELECTED POST
SQL = "DELETE * FROM [" & myTable & "] WHERE [intID] = " & myVar & ";"
Conn.Execute(SQL)
Conn.Execute("DELETE FROM kalender WHERE datum <= #" & dateadd('d', -1, date()) & "#;")
Jag brukar heller aldrig skriva allt i en rad, just för det blir så lurigt med alla fjumpar...
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg 43 dagar gamla poster:
' ## DELETE OLD POST IN HTTP_REFERER-LOG -- 42 DAYS = 6 WEEKS
SQL = "DELETE * FROM [referer] WHERE dteCreated <#" & dateAdd("d", -43, date()) & "#;"
Conn.Execute(SQL)
SQL = "DELETE * FROM [log] WHERE dteCreated <#" & dateAdd("d", -43, date()) & "#;"
Conn.Execute(SQL)
SQL = "DELETE * FROM [developer] WHERE dteCreated <#" & dateAdd("d", -43, date()) & "#;"
Conn.Execute(SQL)
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Ser ut så här nu men den raderar inte post alls nu
<%
SQL = "DELETE * FROM kalender WHERE datum <#" & dateAdd("d", -1, date()) & "#;"
Conn.Execute(SQL)
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det är inget fel på din första fråga. Vad har kolumnen datum för datatyp?
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Det är ett kalenderskript som skriver in datumet som tex. 2008-02-24
Kolumnen har: Datum/tid & kort datum
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Kanske datum är reserverat? Använd klamrarna i så fall:
SQL = "DELETE * FROM [b][kalender][/b] WHERE [b][datum][/b] <#" & dateAdd("d", -1, date()) & "#;"
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, men är du säker på att:
[kalender]
datum <-- = Datum/tid
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, kolla detta då!!
Uppdaterar du rätt fil!?!?
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Data typen för [datum] är datum/tid ja.
Kan det spela nån roll var på sidan jag lägger in det?
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Vad menar du? Var lägger du koden nu...!?
Rent generellt, ASP läser sidan FÖRST och skickar *den färdiga sidan* till klienten, så det ska gå bra att lägga koden var som helst på sidan.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Två frågor:
1. Har dbnamn fått ett namn tilldelat på samma sida?
2. Finns snutten: "on error resume next" på denna sidan? Om ja, kommentera bort den i så fall.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Fungerar denna...!? (Har du en fungerande koppling...???)
SQL = "SELECT [datum] FROM [kalender];"
Set mySQL = Conn.Execute(SQL)
IF NOT mySQL.EOF THEN response.write "very good...!! "
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Så här ser det ut. Kopplingen är det inget fel på för den läser top 5.
<%
Dim dbnamn
dbnamn = Server.MapPath("pagang.mdb") ' Databasens sökväg
%>
<%
SQL = ("DELETE * FROM [kalender] WHERE [datum] <#" & dateAdd("d", -1, date()) & "#;")
Conn.Execute(SQL)
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="til.css" media="screen"/>
<title></title>
</head>
<body>
<div class="hoger2" style="width: 100%; height: 1200px;">
<% IF Request.Querystring("vad") = "femsenaste" THEN %>
<div style="position:absolute;top:0%;left:15%">
<font color="#ff3300" face="Verdana" size="2">På Gång Snart...</font>
<table width="200" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" bordercolor="#000000">
<%Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set RS = Conn.Execute("SELECT TOP 5 * FROM kalender ORDER BY DATUM ASC")
Do Until RS.EOF
%>
<div align="center">
<tr>
<td width="230"><font color="#f4f4f4" face="Verdana" size="1"><a target="underst" href="../nyheter/nyheter.asp?id=
<%=RS("id")%>
">
<%=RS("rubrik")%>
</a></td>
</tr>
<%
RS.MoveNext
Loop
RS.Close
Set RS = Nothing
END IF
%>
</table>
</div>
</body>
</html>
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Testa att ta bort paranteserna i koden som inte fungerar.
Kolla mitt exempel ovan. Annars kan du också skriva alla kod på en rad som du gjorde från början, om du nu trivs bättre med det. Glöm inte brädgårdarna vid fråga med datum!
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Tips för sökväg till databas. Om du vill kan du lägga sökvägen till databasen i en session i global.asa och sen ropa på den.
Du kan inte använda server.MapPath i global.asa för den frågar om sökvägen *till respektive fil* som anropar, inte sökvägen till global.asa ...
Men det är bara ett problem EN gång.
Kolla denna felpostningen som jag gjorde:
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1393492#post1393492
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Har provat:
SQL = ("DELETE * FROM [kalender] WHERE [datum] <#" & dateAdd("d", -1, date()) & "#;")
SQL = "DELETE * FROM [kalender] WHERE [datum] <#" & dateAdd("d", -1, date()) & "#;"
SQL = "DELETE * FROM kalender WHERE datum <#" & dateAdd("d", -1, date()) & "#;"
Dom funkar inte.
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Men databaskopplingen funkar som den är. Lägger jag in en händelse i kalendern 13/2 så borde den försvinna när jag laddar om sidan.
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Testade en anna variant men det gick inte bättre.
<%
Response.Buffer=True
Set objConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConnection.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\inetpub\wwwroot\diggers\kalender\pagang.mdb"
Set rs2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
strsql = "SELECT * FROM kalender"
rs2.Open strsql, objConnection, 3, 3
strSQL="delete from kalender where [datum]<#" & DateAdd("d",-1,Date()) & "#;"
objConnection.Execute strSQL,,128
rs2.Close
objConnection.Close
Set rs2 = Nothing
Set objConnection = Nothing
%>