webForumDet fria alternativet

Hjälp problem!

20 svar · 796 visningar · startad av Jeppeweb

JeppewebMedlem sedan sep. 2006462 inlägg

Hej!

Jag har ett script, likt iframe, som gör så att man kan öppna sidor i en div.. Problemet är att sidan jag öppnar i diven, också innehåller länkar, jag vill att om man klickar på dom länkarna så ska inte dom öppnas och uppdatera hela sidan, utan jag vill att dom också ska öppnas i ajaxdiven. Rörigt, hoppas ni förstår!

Här nedan är koden;

<div id="pettabs" class="tabmenu">
<ul>
<li><a href="present.asp?userid=<%=ObjRS("id")%>" rel="petsdivcontainer" class="selected">Presentation</a></li>
<li><a href="gastbok.asp?userid=<%=ObjRS("id")%>" rel="petsdivcontainer">Gästbok</a></li>
<li><a href="testing.asp" rel="petsdivcontainer">Killar</a></li>
</ul>
<br style="clear: left" />

</div>

<div id="petsdivcontainer" style="width:630px; margin-bottom:1em">
</div>

<script type="text/javascript">

var mypets=new ddajaxtabs("pettabs", "petsdivcontainer")
mypets.setpersist(false)
mypets.setselectedClassTarget("link")
mypets.init()

</script>

Hur skulle en sådan länk se ut?

OERHÖRT TACKSAM FÖR HJÄLP!!!

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=165071 något i den stilen får du nog göra.

Säkerligen, men det är alldeles för långt ifrån att passa in för mig för att jag ska klara det..

Specifiera lite?

Hur? Med din info är det omöjligt att göra en lösning till dig... din "iframe" som du vill kalla det, som du anropa med ajax måste ju ha något ID eller liknande, textfält eller vad som helst. Du får tom kanske inkludera en vanlig <form> i din response text som du får från ajaxen. i din JS fil så får du kolla:
<form id="updateProfile"> Om den finns och du försöker göra en submit så triggar en ny ajax för att göra en uppdatering (post). och return false så du inte triggar form action.

Eh

</div>

där har du ditt ID, det är divven där allting öppnas.

jag har alltså en länk som jag vill ska öppnas i diven "petsdivcontainer" med hjälp utav mitt script som jag postade innan

och? vad är det för asp fil som din ajax triggar.. det är den du måste jobba med...
Jag ska skriva ett enkelt exempel:

din div:
<div id="petsdivcontainer" style="width:630px; margin-bottom:1em"></div> Är tom i innehåll.

Du triggar ajax anrop till bob.asp?id=1

bob.asp?id=1 rendera ut:
<form action="save.asp" action="post" id="SaveForm">
<input type="hidden" id="1" /><textarea id="content"></textarea>
<input type="submit" />
</form>

ajaxen kör en innerHTML = ajax.responseText;

Efter att ajax anropet har körts så ser din div ut:

<form action="save.asp" action="post" id="SaveForm">
<input type="hidden" id="1" /><textarea id="content"></textarea>
<input type="submit" />
</form>
</div>

När du trycker på submit i formen som ajaxen har renderat ut så måste du ha ett Javascript som triggar ett ajax anrop men stoppar själva postback händelsen som submit gör.

Call objRS2.DrawPages("index2.asp?visa=gastbok&userid=" & Request.Querystring("userid") & "&", "FÖRSTA", "TILLBAKA", "NÄSTA", "SISTA", " ", 3, "...")

det är den länken som skall öppnas i divven, fortfarande använda en submit knapp?

Eftersom jag inte har en aning om vad det är för Sub du försöker köra och vad "DrawPages" generera ut för kod så... ja du måste använda en form om du ska posta någon data.

Om du bara ska ha det för att bläddra mellan sidor i en gästbok så måste du ha att javascript som triggar en ny ajax för att byta sida.

Lät jobbigt.
Då jag varken kan javascript/ajax, hur tror du jag ska kunna ta den informationen jag fått utav dig till nästa nivå? Omöjligt.

Tänk logiskt:
<a href="javascript:ajax('sida.asp')">Sidan</a> <a href="javascript:ajax('sida.asp?sida=1');">1</a> osv måste vara i din sida som din ajax triggar upp... Om du inte kan någon ajax/javascript:
Gör Exemplen som finns: http://www.w3schools.com/ajax/default.asp Det var där jag läste om det. Fungerat bra för mig. Om du får 1 sida att fungera med Ajax så är det bara att tänka hur sidan genereras ut.

Om jag ger dig koden... vad lär du dig av det? Absolut inget. Learn by doing och om du fastnar på något så kan iallafall jag peka dig i rätt riktning men jag kommer inte att göra hela lösningen till dig.

Okej, nu förstår jag bättre.

Hur ska jag inkludera ett javascriptanrop i den här länken? Im lost.

Call objRS2.DrawPages("index2.asp?visa=gastbok&userid=" & Request.Querystring("userid") & "&", "FÖRSTA", "TILLBAKA", "NÄSTA", "SISTA", " ", 3, "...")

Jag tror inte du förstå. Du kan ha en jävla tur med din klass som ritar "DrawPages" dvs du behöver bara ändra länkarna..

Jag vet inte vad objRS2.DrawPages är för klass du använder dig av... vad är objRS2.. då den inte är ett RecordSet.

red. Och jag vet inte vilket sätt du ha för att triggar din Ajax lösning.. är den egen utvecklad, jQuery, Prototype eller något annan Ramverk i Javascript?

Set ObjRS2 = ObjConn.Execute("SELECT * FROM gastbok where till='"& CLng(Request.Querystring("userid")) &"' Order By datum DESC")

-

Testade att köra en länk med "rel="petsdivcontainer"" i, men det fungerade inte..

Det är de här scriptet;

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex17/ajaxtabscontent/

Nej... det är inte alls vad objRS2 är... och det kan du inte komma och säga att det är...

Jag gjorde en google sökning: guffa från ASPsidan.nu Pager klass är det den du använder? Och "problemet" med Ajax är att när sidan har renderat så även om du laddar in ajax data så har Javascript redan körts... och den hittar inga element/objekt. Du måste göra ett Eval() på JS koden som du vill köra..

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1391508#post1391508

Och tar nu inte det exemplet rakt upp och ner för att det ett JQuery exempel och kommer inte att fungera på din kod.

Okej, kollade på länken.

Skippar det. Orkar inte hålla på med det där.

en alt. lösning är att du kan inkludera (med 1 ajax/vanlig javascript) en iframe så kan du alltid sid navigera dig..

en iframe över petsdivcontainer?

en iframe inne i din div.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)