webForumDet fria alternativet

Menysystem

3 svar · 593 visningar · startad av ragnared

ragnaredMedlem sedan apr. 2003152 inlägg

Jag har ett menysystem som jag tycker funkar bra men det är en liten nackdel och det är att när man klickar på tex färger i menyn så kommer det undermenyer och när man klickar på den länken så kommer man till sidan och det vill jag, men inte att menyn nollställer sig utan ligger kvar med alla färgerna framme. Hoppas det är någon som kan hjälpa mig med detta.

<table border="0" cellpadding="1" cellspacing="0" width="125">

<%Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("databaser/main.mdb")

Set RS = Conn.Execute("Select * From meny Where uid ='' Order By namn")

If RS.EOF Then
  Response.Write "<tr><td>Inget i menyn</td></tr>" 
Else

Do Until RS.EOF

Id = RS("id")
    Uid = RS("uid")
    Link = RS("link")
    Namn = RS("namn")
    AU = RS("AU")
    If AU > 0 Then
       If Request.QueryString("visa") = "all" And Request.QueryString("uid") = Id Then
          Response.Write "<tr><td height='21' colspan='2'><a href=><font color='#000000' face='verdana' style='font-size: 8pt'><font color='#ffffff'><span style='background-color: #000000'><b>" & Namn & "</b>&nbsp;&nbsp;</td></tr>" 
       Else
          Response.Write "<tr><td height='21' colspan='2'><a href=index.asp?visa=all&uid=" & Id & "><font color='#000000' face='verdana' style='font-size: 8pt'><font color='#000000'><b>" & Namn & "</a></td></tr>" 
       End If
    Else
        Response.Write "<tr><td height='21' colspan='2'><a href='" & Link & "'><font color='#000000' face='verdana' style='font-size: 8pt'><font color='#000000'><b>" & Namn & "</a></td></tr>" 
    End If
    If Request.QueryString("visa") = "all" Then
        If Request.QueryString("uid") = Id Then
           Set RS2 = Conn.Execute("SELECT * From meny WHERE uid='" & Request.QueryString("uid") & "'  Order By namn")  
           Do Until RS2.EOF  
           I =RS2("id")
           L =RS2("link")
           N = RS2("namn")
           RS2.MoveNext  
	       If Not RS2.EOF Then
                  Response.Write "<tr><td height='15'><font color='#000000' face='arial' style='font-size: 9pt'><b>»</b></td><td height='20'><a href='" & L & "'><font color='#000000' face='verdana' style='font-size: 8pt'>" & N & "</u></a></td></tr><tr>" 
               Else
                  Response.Write "<tr><td height='15'><font color='#000000' face='arial' style='font-size: 9pt'><b>»</b></td><td height='20'><a href='" & L & "'><font color='#000000' face='verdana' style='font-size: 8pt'>" & N & "</u></a></td></tr><tr>" 
               End If
           Loop  
           RS2.Close 
           Set RS2 = Nothing 
        End If
     End If
  RS.MoveNext  
  Loop
End If%>   

</table>
ragnaredMedlem sedan apr. 2003152 inlägg

Jag vet inte om ni förstår hur jag menar. Men jag menar att när man klickar på en länk i menyn så kommer man till undermenyer. Där när man klickar i sin tur kommer man till en annan sida och när man gör det så åker menyerna tillbaka och stannar inte kvar i sitt läge. Jag vill att när man klickar på under menyerna så ska den stanna kvar går det att fixa i detta script ??

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Hmm, en fullösning vore att lägga meny-scriptet i en ramsida och länka till en annan ram som innehåller själva "sidan". Men som sagt detta är en riktig fullösning då man hest inte skall använda ramar.

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

Ytterligare variant är att sätta en submeny variabel på sidorna och sedan styra visningen av länkarna via if satser.

<%
	SubMenu = "links"
%>

I menyn

<%
	If SubMenu = "links" Then
%>
<a href="/link1/index.asp"><b>- Länk 1</b></a><br />
<a href="/link2/index.asp"><b>- Länk 2</b></a><br />
<a href="/link3/index.asp"><b>- Länk 3</b></a><br />
<a href="/link4/index.asp"><b>- Länk 4</b></a><br />
<%
	End If
%>
123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)