webForumDet fria alternativet

Funktionsanrop

ASP

4 svar · 357 visningar · startad av devotion

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en funktion som anropas så här:

lExternalTaskId=CreateNewTask(sCustomerNr, sCustomerName, sCustomerOrderer, nPlanDateType, sPriority, tmPlanStartDate, tmPlanStopDate, sTask, sCustomT1, sCustomT2, sCustomT3, sTaskNote)

det som händer egentligen, är att en rad "hämtas" från en tabell/databas och "läggs till" en annan...

Allt fungerar finfint, men jag tycker det ser så fult ut.. :) Det blir så många parametrar...

Kan man gör på något annat sätt...

Hela funktionen ser ut så här:

'******************************
'Funktion för att skapa nytt uppdrag
'
'******************************
Function CreateNewTask(sCustomerNr, sCustomer, sCustomerOrderer, nPlanDateType, sPriority, tmPlanStartDate, tmPlanStopDate, sTask, sCustomT1, sCustomT2, sCustomT3, sTaskNote)
	dim lNextId
	dim sSQL
	dim sUser, sOwner, sCreatedBy

sUser="(Kö)"
	sOwner="(Kö)"
	sCreatedBy="*********"

lNextId=GetNextExternalId("tblTask")

sSQL="INSERT INTO [Uppdrag NU Pro v3 Testföretag 2].dbo.[tblTask] ([Id], [Modified], [Status], [TaskNr], [Priority], [PlanDateType], [PlanStartDate], [PlanStopDate], [CreatedBy], [CreatedDate], [Owner], [User], [CustomerNr], [CustomerName], [CustomerOrderer], [Task], [CustomT1], [CustomT2], [CustomT3], [TaskNote] ) VALUES (" _
		& lNextId & ", GetDate(), 2, '" & GetNextTaskNr() & "', " & sPriority & ", " & nPlanDateType & ", '" & tmPlanStartDate & "', '" & tmPlanStopDate & "', '" & sCreatedBy & "', GetDate(), '" & sOwner &"', '" & sUser & "', '" & sCustomerNr & "', '" & sCustomer & "', '" & sCustomerOrderer & "', '" & sTask & "', '" & sCustomT1 & "', '" & sCustomT2 & "', '" & sCustomT3 &"', '" & sTaskNote &"')"
	ExecuteSQL(sSQL)

CreateNewTask=lNextId

End function

Mvh
Henrik

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Kan lägga den i en Dictionary.. men egentligen: Om du måste ha alla värden så måste du ju ändå ha alla värden.

Jo, det är väl så jag har tänkt, att allt måste med... Det blir så klumpigt bara.. Och blandar man i Dictionary, så kanske koden blir ännu mer svåröverskådlig....

:)

Mvh
Henrik

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

devotion skrev:

Jo, det är väl så jag har tänkt, att allt måste med... Det blir så klumpigt bara.. Och blandar man i Dictionary, så kanske koden blir ännu mer svåröverskådlig....

:)

Mvh
Henrik

Om allt måste med så går det ju knappast att korta ner in-datan ;) eller?
Dictionary är inte direkt svår att se... men slutresultatet blir det samma: Måste fylla dictionary innan och sen hämta ut det igen. Tycker du kan behålla din struktur som det är.

Du kan ju även skapa egna klass-objekt för att ha som in data.. lite mer kod för klasser men då gör du "custom"-klass som faktiskt ha alla värden du vill ha... även om dom nu skulle vara tomma. Kanske lite onödigt att skapa en klass just bara för detta men om du hittar andra användningsområden i ditt projekt kan det kanske vara något att rekommendera?

voigtann1 skrev:

Om allt måste med så går det ju knappast att korta ner in-datan ;) eller?

:r

Nä, jag vet... Tänkte bara om man kunde göra på annat sätt... :)

Mvh
Henrik

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.bd618308
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)