webForumDet fria alternativet

Kommunicera från lösenordskyddad mapp

ASP

8 svar · 663 visningar · startad av joel_joel88

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det är så att jag håller på med en funktion där man ska kunna ladda upp PDF-filer till en servern för att sen lista ut dom på en sida. Men problemet är att mappen där PDF-filerna ska sparas i är lösenordsskyddad. Det går då inte kommunicera med databasen. Jag får upp felmeddelandet "Operation must use an updateable query".

Detta felmeddelande dyker bara upp om jag arbetar från den lösenordsskyddade mappen.

Hur ska jag gå tillväga?

Tack på förhand, och hoppas att ni förstår vad jag menar. :)

Medlem sedan okt. 200713 inlägg

Har du öppnat rättigheterna för mappen som koppling via Databasen?

Datorgruppen skrev:

Har du öppnat rättigheterna för mappen som koppling via Databasen?

Nej, hur gör jag detta (är lite trög just nu)?
Det är så här att databaserna ligger i en särkskild mapp utan för den lösenordskyddade mappen så att säga.

Någon som vet må tro?

Vill inte vara tjatig eller så men ja ni vet man vill lösa problemen så fort som möjligt. Det är så många duktiga på WF så någon kan förhoppningsvis hjälpa mig. :)

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Mappen där du jobbar med pdf:erna, är det NT inloggning på den?
I så fall är det den användaren som ska ha rättigheter till db-mappen.
"Operation must use an updateable query" brukar betyda att användaren inte har skrivrättigheter på db:n.

doggelito skrev:

Mappen där du jobbar med pdf:erna, är det NT inloggning på den?
I så fall är det den användaren som ska ha rättigheter till db-mappen.
"Operation must use an updateable query" brukar betyda att användaren inte har skrivrättigheter på db:n.

Jepp det är NT inloggning. Men jag har massor av databaser i db-mappen och dessa kommer jag åt när jag inte jobbar från den lösenordsskyddade mappen.

borde ju kunna gå och lösa på något sätt. :)

Det är just det som är grejjen, så fort du loggar in i mappen så byter du också användare.
Lägg till den användaren på databasmappen med skrivrättigheter så kommer det att lösa sig! :)

doggelito skrev:

Det är just det som är grejjen, så fort du loggar in i mappen så byter du också användare.
Lägg till den användaren på databasmappen med skrivrättigheter så kommer det att lösa sig! :)

Okej vad bra! Då måste man väl kontakta de ansvariga på servern. För jag är ruskigt dåligt med det här med rättigheter på servern.

joel_joel88 skrev:

Okej vad bra! Då måste man väl kontakta de ansvariga på servern. För jag är ruskigt dåligt med det här med rättigheter på servern.

Jepp, det måste du! ;)
Alternativet är att inte använda sig av NT inloggning utan istället använda formulärsinlogg (vilket jag tycker är att föredra då man styr över inloggningsprocessen själv då, utan hjälp av serverkillar som ska in å pilla). :)

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)