webForumDet fria alternativet

För lite minne vid anv av aspJpeg?

ASP

5 svar · 744 visningar · startad av leniz

Medlem sedan aug. 2001676 inlägg
Frågan#1

Hej!

Undrar om det problem jag stött på flera gånger under den senaste månaden är vanligt och vad jag kan göra åt det?

Använder AspUpload för att ladda upp bilder på olika hemsidor. Sedan plockar jag fram bilden och förminskar den + lägger på text med aspJpeg. Detta har fungerat utan problem i flera år. Men nu plötsligt börjar felmeddelandet "Persits.Jpeg.1 error '800a000c' not enough memory" dyka upp på bilder som ligger runt 2 mb. Felmeddelandet pekar på raden där aspJpeg ska öppna bilden så minnet på webbhotellets server verkar alltså inte räcka till, är det normalt att det ska vara så?

Och om det är något problem man får lov att räkna med på bilder i den storleken (vilket ju börjar bli mkt vanligt med dagens digitalkameror), vad kan man då göra åt det? Webbhotellet föreslår dedikerad server men så kan man ju inte göra med alla små hemsidor.

Mvh Lena

Hej igen!
Nu säger webbhotellet att begränsningen verkar ligga i aspJpeg komponenten. Känner någon till någon annan komponent som inte har samma begränsningar?
Mvh Lena

Hej igen!

Glömde, ett annat "krav" på komponenten är att den inte behöver installeras i webbhotellets servermiljö.

/Lena

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Jag letade lite och såg ett förslag på att felet också uppkommer när man försöker ladda upp en bild som är skrivskyddad för då kan aspjpeg tydligen få problem. Kolla om så är fallet och testa med en icke-skrivskyddad bild och återkom med resultat :)

Hej Headbug!
Tack för ditt svar! Vi har nog gjort samma sökning du och jag för jag fick också fram det för några veckor sedan :-) Kollade upp det då och det handlade inte om skrivskyddet tyvärr.
Mvh Lena

Forts... det är också tydligt att det handlar om just minnet för om jag förminskar bilden och laddar upp den igen så tas den emot. Och ibland om man jobbar på tider då många förmodligen sover så kan det funka att ladda upp stora bilder också som inte tagits emot tidigare under dagen.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)