webForumDet fria alternativet

Hur stoppar man alla användare ifrån nigeria?

ASP

14 svar · 1 281 visningar · startad av Travoni

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg
Frågan#1

Låter kanske "rasistiskt" men det är minst 10 stycken personer ifrån nigeria som varje vecka skickar spam(nigeriabrev) till mina anonsörer.

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Är det mailadresser som ligger publicerade på sidorna?
I sådant fall så kanske det räcker med att kryptera dom med exempelvis
http://hivelogic.com/enkoder/form

Dock så ligger dom säkert redan på någon maillista, då vet jag inte riktigt hur man hanterar situationen.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Dom kan ju få Nigeriabrev utan att du har med saken att göra. På vad sätt är du ansvarig?

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag har också börjat få många brev från nigeria den senaste tiden. Men bara för att det står nigeria behöver de ju inte komma från nigeria!

Det bästa sättet är nog att ha ett spamfilter i e-posten. Aleborg har ett skapligt filter som plockar bort en del. Jag använder Thunderbird som i sin tur är duktig på att plocka bort det mesta, dock inte nigeriabrev... Än så länge!

Nej, nej det är ett formulär de skickar de ifrån, så några spamfilter funkar inte.
Dock så tror jag att det kanske går att kolla upp via ip-adressen?!
Ty, om jag kollar upp IP:t så leder de alltid till Nigeria.
Jag får forska lite.
/T

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Funkar ju alltid med såna där bilder där det står en suddig text som du ska skriva in i en rutan för att blocka bottar.
Dock blir det lite bökigt för ett enkelt mailformulär

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Travoni skrev:

Dock så tror jag att det kanske går att kolla upp via ip-adressen?!
Ty, om jag kollar upp IP:t så leder de alltid till Nigeria.
Jag får forska lite.

Gör det du, genom att googla ;)
Men kom ihåg att det är en baggis att komma runt, med någon anonymiseringstjänst som Tor eller Anonymizer.

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Vill du bara blockera vissa IP som är de värsta syndarna så kan man köra nåt sånt här överst på sidan som kör mailkomponenten:

'--- SPAM Blockering ----
Dim SpamIP
SpamIP = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")

If SpamIP = "111.111.111.111" OR SpamIP = "222.222.222.222" Then
		Response.Write "<html><body>Sorry, ni är blockerad pga. SPAM.</body></html>"
		Response.End
	End If
'--- End ---

Eller om alla dessa spammare har nån fras gemensam så blockera detta istället:

'--- SPAM Blockering ORD ----
Dim SpamWord, SpamBody
SpamBody = Request.Form("LinkDesc")

If SpamBody <> "" Then

If NOT InStr(SpamBody, "iddiomonataru.info") = 0 OR NOT InStr(SpamBody, "harejhakkfoforogan.info") = 0 Then
		Response.Write "<html><body>Sorry, ni är blockerad pga. SPAM ord.</body></html>"
		Response.End
	End If

End If
'--- End ---

Typ ;)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Om det är en helsvensk webbplats så kan det väl räcka att lägga in en fråga på svenska, som måste besvaras, typ: "Vad är nio plus tre?"

I övrigt: Bengan - använd inte php-taggarna om det inte är php-kod du postar. Koden kan förvrängas och färgkodningen blir helt off.

mvh

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

@nders skrev:

I övrigt: Bengan - använd inte php-taggarna om det inte är php-kod du postar. Koden kan förvrängas och färgkodningen blir helt off

Jo jag märkte det. ;)

spango skrev:

Men kom ihåg att det är en baggis att komma runt, med någon anonymiseringstjänst som Tor eller Anonymizer.

Det är säkert så men varje gång så verkar de komma ifrån nigeria och jag tänker inte prångla ut att de kommer ifrån ett "förbjudet" land, utan det skall glatt få hålla på utan att de märker att de inte skickar några mail. Ont skall med ont fördrivas. §e

Annars är det som att indirekt säga: Du, du kommer ifrån Nigeria och måste använda någon anonymiseringstjänst för att skicka här.

Jag förstår fortfarande inte sammanhanget mellan nigeriabreven och dig eller hur du kan vara "ansvarig" för dom eftersom du inte talar om förutsättningarna. Alltså: jag annonserar på Google (AdWords). Jag får nigeriabrev - men det är ju inte Googles fel....

Kanske andra som svarat sitter inne med bättre iinfo, men så här har jag fatta det:

Du har en sajt. På sajten finns annonsörer. Annonsörerna får nigeriabrev. Jag fattar fortfarande inte vad det har med DIG att göra. Eller skickas dom via nåt speciellt formulär som du har på sajten? Eller nån särskild adress?

Alltså: Kan du förklara omständigheterna?

Japp, jag har en site som man kan annonsera på, varje annons har ett formulär likt blocket.se där man kan skicka ett mail för intresseanmälan.
Nu används detta formulär för att skicka ut Nigeriabrev till våra annonsörer. Det är iofs inte vårt problem men om annonsörerna får tio nigeriabrev/vecka så kommer siten i sinom tid att tappa annonsörer, och då blir det vårt problem.

Ursäkta om jag var otydlig.

Travoni skrev:

Japp, jag har en site som man kan annonsera på, varje annons har ett formulär likt blocket.se där man kan skicka ett mail för intresseanmälan.
Nu används detta formulär för att skicka ut Nigeriabrev till våra annonsörer. Det är iofs inte vårt problem men om annonsörerna får tio nigeriabrev/vecka så kommer siten i sinom tid att tappa annonsörer, och då blir det vårt problem.

Ursäkta om jag var otydlig.

Tack, det tog alltså 2 dagar att få reda på att det handlar alltså om radannonser och inte vanliga annonser. ;) Men eftersom du fortfarande inte är lite luddig, så blir det gissningar ändå...t.ex.:

Om sajten riktar sig mot svenskar kan du t.ex. be nån göra ett svenskt captcha med en fråga (som någon föreslog). Eller så kan du helt enkelt stoppa alla mail som innehåller engelska ord som t.ex. "you", "and", "one" osv.

Jo, men den riktar sig till ett engelskspråkigt land, så det funkar inte med en fråga på det sättet.
En "vanlig" captcha har jag redan.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)