webForumDet fria alternativet

Datumproblem

3 svar · 429 visningar · startad av l-boy

l-boyMedlem sedan juli 2003221 inlägg

Fortsätter på samma bana.

Har ett formulär där jag fyller i startdatum och slutdatum.
Sen sju checkboxar, en för varje veckodag.

På resultatsidan sen loopar jag igenom alla dagarna i intervallet startdatum-slutdatum. För varje datum i intervallet kollar jag veckodagen med weekdayname(weekday(datum)) och om det stämmer med någon av dom sju checkboxarna vill jag gärna veta det. Hur bär man sig åt?

Det jag behöver hjälp med är utformningen av formuläret för veckodagarna, samt en smidig funktion som kollar om något av dom ikryssade dagarna stämmer med en viss datum.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Du vet ju vilket veckodag det är 1-7... det det kan ju inte vara svårt för dig att bygga en sådan funktion själv... varför ska det vara en checkbox ... känns som du inte kan byta denna dag till en onsdag ändå...

l-boyMedlem sedan juli 2003221 inlägg

Ser ingen annan lösning än en checkbox då flera av dagarna skall kunna vara ikryssade.
Och nej, jag vet inte hur jag skall bära mig åt för att lösa det.
Hade det däremot bara rört sig om en veckodag hade det varit enkelt.

EDIT: Eller förresten, nu kom jag nog på en lösning.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Om du loopar ut alla dagar från ett visst datum till ett annat så kommer man ta exempelvis idag: Då får vi ut måndag imorgon tisdag osv... varför måste du ha en checkbox när det ändå bara kan vara 1 dag per datum? Jag missförstår dig särket.. kan du visa något exempel på hur du vill ha det?

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)