webForumDet fria alternativet

Kundkorg som kan reservera produkt i lagret

ASP

5 svar · 490 visningar · startad av web00132

Medlem sedan maj 2001797 inlägg
Frågan#1

Vi har en webbutik som kör ASP och MySQL. Just nu fungerar kundkorgen som så att när en kund lägger någonting i korgen, en tabell som heter korg i databasen, så dras den produkten från lagerfältet i tabellen produkter. Detta för att ingen ska kunna hinna handla den varan medan någon annan har den i sin korg.

Gott så. Men om någon lägger en massa varor i sin korg och sen lämnar sajten utan att tömma sin korg blir varorna liggande i korgen i två dagar tills ett script tar de varor som inte blivit beställda i korgen och lägger tillbaka dem i lagret. Detta funkar för produkter som vi har massvis av i lager men inte ifall vi t ex bara har ett ex av något, då står den varan som slut i lager på sajten.

Detta är alltså en fruktansvärd lösning som vi vill komma ifrån. Men, hur ska vi bäst göra detta? Hur tar man reda på när någon lämnar sajten? Vi vill ju fortfarande reservera den produkten, som någon lagt i sin korg, i lagret. :q
Många tack på förhand!

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Rimligen så kan du tömma korgen när sessionen dör. Kanske kan funka med Session_OnEnd?

Hähä, Session_OnEnd visste jag inte ens fanns, coolt! :bire
Hur ska man skriva då, ska jag lagra användarens sessionsID och sen kolla det på något sätt med Session_OnEnd eller? Hur ska jag tänka?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

googla om global.asa och Session_OnEnd så kan du få lite tips ;)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

I korgen kan du lagra sessionsID, i Session_OnEnd så letar du upp korgen med det sessionid:et och dödar den korgen.

Jag får söka runt lite, det låter ju enkelt iaf. Tack för era svar!

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)