Gäller frågan ASP, eller vilken teknik?
Finns det något annat sätt att visa "besökare online" utan global.asa?
och i sådana fall hur gör man det?
7 svar · 606 visningar · startad av snowcat
Finns det något annat sätt att visa "besökare online" utan global.asa?
och i sådana fall hur gör man det?
Gäller frågan ASP, eller vilken teknik?
Jo asp gäller det
Får man då fråga varför du inte ställde frågan i ASP-forumet? ;)
- - - -
Ett alternativ är att logga sessions-id och tidpunkt på varje sidvisning till en databas, och när du vill ha informationen kontrollerar du mot databasen hur många sessioner som varit aktiva inom de senaste 20 minuterna.
ja det kan man ju fråga sig :r
tänkte att det rörde sig om global.asa och tyckte att det passade under "övrigt"
ok... skall se om jag kan få till det där..
Flyttas från Webbutveckling - Övrigt
tja du kan ju spara varje besökare med ip och tid/datum och sedan updatera datumet varje gång personen gör något, sedan räkna antal ip nummer där datum/tid inte är äldre än t.ex 5minuter.. Borde vara ganska lätt fixat.
Tjenare jag har programmerat ett script i ASP som är kopplat till en databas som loggar
alla ip adresser (unika ip adresser) som sedan skickas vidare så att man får den exakta siffran medans jag också har byggt in ett blockeringscript i det och sedan kan kolla villka som man vill blockera .. men observera att det scriptet är igentligen byggdt för communityn som jag byggde så att det kan ligga lite olika forum trådar / gästboks meddelanden / profiler andvändarnamn / lösenord men dom här funktioner är endå nere så varsegod eller rättare sagt om du vill ha den ? iaf jag rekommenderar att du kopplar det till en databas om du inte vill andvända global.asa!