jag har ett litet mallarkiv på min sida. Jag kan alltså klicka på en länk till en mall så öppnas mallen i ett nytt fönster. Länken innehåller ju hela sökvägen till filen vilket jag vill undvika, likaså så kan jag ju se hela sökvägen till filen i webbläsarens adressfält. kan jag undvika detta på nåt vis.. finns det något annat sätt jag kan öppna filer direkt från servern så att man inte kan se exakt var de ligger?
vad rör det sig om för filer? Du kan ju till exempel spara id't i en databas och i databasen spara sökvägen till mallen eller spara mallen i databasen.
Jag vet att det inte är rekommenderat men jag brukar spara de flesta filer i databasen i form av ett blob object för att slippa behöva krånga med rättigheter osv i filsystemet på servern.
Hmm undrar om det funkar för html sidor försten, men det borde det göra. Sen kan du ju mata den med parameter på valfritt sätt. Antingen via databas eller hårdkodat
jag har sparat både sökvägen till filerna och filnamnen i databasen tillsammans med en massa annan information om filerna. Helst vill jag inte öppna filerna direkt utan att användaren skall få välja om de vill spara filen på disk eller öppna den men det var visst inte så lätt att lösa. på sidan skriver jag ut länken till filen i a-taggen direkt men det vill jag ju helst undvika, tänkte att jag skulle öppna en ny sida och göra en redirect till filen för då syns ju iallafall inte hela sökvägen i länken men istället så syns den ju i webbläsaren så det blev ju inte så mycket bättre..
server.execute("minmall.html") fungerar fint att använda för att inte hela sökvägen kan synas men dokumenten ser ut som hej kom och hjälp mig.. provade att öppna ett worddokument men det blir ju bara skräptecken.. bilder går ju fint att öppna.. vad gör man åt detta?
Har stött på ett problem! Då jag försöker öppna eller spara filer skapade med office 2007 med filändelsen docx eller xlsx så får jag följande felmeddelande
The Script block lacks the close of script tag (%>). error '8000d001'
alla andra filer verkar fungera fint.. vad är det med dessa nya filformat som gör att det inte går, och framförallt, vad kan jag göra åt saken??
281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2