webForumDet fria alternativet

Räkna tecken+html

ASP

14 svar · 634 visningar · startad av UrMe

Medlem sedan apr. 2001762 inlägg
Frågan#1

Jag har en post i en databas som ser ungefär ut så här:

<span class="text">saddasasddasdsa sda d asd asd</span><br /><br /><span class="text2">sad dsa asd sda asd asd asd dsa sda asd asd asd asd asd asd sa asd asd asd<br />asd asd asd das asd asd asd asd asda sda sa as asd<br />asd asd asd asd asd ads ads ad ad</span>

Jag är inte skyldig till hur datan sparas :)

Om det vill sig riktigt illa kan det ibland vara 3-4 <span> saker efter varandra utan egentlig anledning.

Det jag skulle vilja göra är att begränsa antalet tecken, t.ex:

Response.Write Left(rs("text"), 50)

Problemet med detta är ju att den räknar tecknen i <span> och <br /> etc. Går det på något enkelt sätt att räkna bara tecken som inte finns inom "<>" och räkna tecken inom "<>".

Eftersom jag vill ju inte skriva ut 10 tecken och de 10 tecknena är bara "<span clas"

Samtidigt vill jag inte räkna alla <span> <br> etc heller, eftersom de som är efter de 50 tecknen jag vill ha ut är ointressant.

För <span> måste ju ändå skrivas ut för att formatteringen ska bli rätt.

Hoppas någon förstår mitt dilemma ;)

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Blir krångligt med den kunskap jag besitter (inte så stor).. Ta och rensa på all html först och krymp strängen sedan då?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg
Function newLeft(str,length)
  With New RegExp
    .Global = True
    .Pattern = "(<[^<>]*>)"
    str = .Replace(str, "")
  End With
  newLeft = Left(str & "",length)
End Function
Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Typ så ja :D

ändra "(<[^>]*>)" till "(<[^<>]*>)" ;)

Det där fungerar ju :) Fast problemet är att jag vill ha tillbaka de html-taggar som behövs.

T.ex

Detta är min text i databasen:

<span class="rubrik">Min rubrik</span><br><br><span class="text">asd asd asd asd asd asd</span><br><span class="text">tjo tjo tjo tjo tjo tjo</span>

Om jag t.ex vill ha ut 20 tecken. Så ska det vara dessa:
"Min rubrik asd asd as"

Så långt funkar ju den funktionen, det jag vill göra nu är att lägga tillbaka html-taggarna som behövs.
"<span class="rubrik">Min rubrik</span><br><br><span class="text">asd asd as"
Vill att min "output" ska se ut som ovan om man väljer 20 tecken.

sista </span> går ju att lägga tillbaka "manuellt".

Men hur skulle man lösa detta? Går det att lösa? :)

Du ska ju inte använda den för att spara till databasen.. bara när du läser av den på den plats du vill? gör någon egen [rubrik]Min Rubrik[/rubrik] och kör en replace på det? eller lägg det i en egen tabell i databasen? Annars kan man väl göra en Count funktion ... eller bryta din text efter en </span> ;)

Function newLeft(str,length)
  Dim Header, Content
  With New RegExp
    .Global = True
    .Pattern = "(<span class=""rubrik"">[^<]*</span><br><br><span class=""text"">)(.*)"
    Header = .Replace(str, "$1")
    Content= .Replace(str,"$2")
    .Pattern = "(<[^<>]*>)"
    Content = Left(.Replace(Content,""),length) & "</span>"
  End With
  newLeft = Header & Content
End Function

Rätt klumpigt skrivit dock.. men fungera ;)... hoppas jag

Nackdelen är att du inte vet själva "pattern", inte alltid att rubrik följt av två br och sedan klassen text kommer :(

Det blir nog en väldigt knepig funktion :) Kanske får kolla på en alternativ lösning.

så... du vill ta bort alla taggar förutom <span.....> rätt?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Nej, han vill räkna alla tecken som inte är html-kod om jag har uppfattat han rätt. Han vill alltså räkna de tecknen som besökaren på siten ser, inte tecknena som formaterar texte, dessa vill han dock ha kvar i utskriften.

Enligt min uppfattning ivf.

Edit ->
En lösning skulle ju kunna vara att först strippa bort alla taggar och räkna tecknena, sedan räkna alla tecken i taggarna som finns innan man ska bryta. Plussa på det senare värdet till det första värdet.

colione skrev:

Nej, han vill räkna alla tecken som inte är html-kod om jag har uppfattat han rätt. Han vill alltså räkna de tecknen som besökaren på siten ser, inte tecknena som formaterar texte, dessa vill han dock ha kvar i utskriften.

Nej.. han vill behålla vissa taggar för sitt presentations lager.. så det är inte att bara rensar all html (vilket min första kod gjorde). Han vill behålla _vissa_ kodsuttar i början bara dom avslutas också efter x antal tecken?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Ja? Läs mitt inlägg igen voigtann1. Det är ju det jag skriver. Han vill egentligen bara räkna tecknena som besökaren ser. Men han vill ha med html-taggarna i utskriften.

Ja det är precis som colione skriver, och jag vill bara printa ut de html-taggar som har något att göra med de tecknen som användaren ser. Knepigt :)

Kan väl göra som colione skrev... hämta ut de första 50 tecknen som finns i databasen.. räknar ut hur många avslut det finns kontra hur många "öppningar" av taggar det finns...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)