SpookMedlem sedan dec. 2004950 inlägg
Hej hej !!
Sitter och petar på en sida där lediga arbeten skall listas.
Databasen innefattar arbeten från tre olika företag, endast ett av dessa skall plockas ut ur databasen och redovisas på sidan.
Denna kod fungerar om jag vill plocka ut SAMTLIGA lediga arbeten.
rs.Open "Select * From jobb where jobbsistadatum >='" & date() & "' Order By typ, jobbsistadatum ASC" , conn, 3, 3
Resultatet listas på "Företag" sedan "Sista ansökningsdatum"
Nu skall det in en parameter till i detta, denna parameter är "typ".
"Typ" innehåller företagsnamnet och kan innehålla ett mellanslag.
Hade tänkt mig typ något åt detta hållet:
rs.Open "Select * From jobb where jobbsistadatum >='" & date() & "' Order By jobbsistadatum ASC" , conn, 3, 3
Kommer dock inte riktigt på hur jag skall smälla in parametern "typ".
Någon vänligt sinnad medmänniska ?
rille77Medlem sedan feb. 200473 inlägg
rs.Open "Select * From jobb where jobbsistadatum >='" & date() & "' AND typ='"& typ &"' Order By jobbsistadatum ASC" , conn, 3, 3
Gjorde en liten modifiering från rille77's förslag som funkade.
rs.Open "Select * From jobb where jobbsistadatum >='" & date() & "' AND typ='typ' Order By jobbsistadatum ASC" , conn, 3, 3
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Öh, jaha, menar du att fältet typ innehåller värdet typ? Vad ska det vara bra för? Jag tror nog att Rille var rätt ute...
Detta är en site där en koncern bestående av 3 olika företag delar på en databas.
Man vill på huvudkoncernens sida lista alla koncernens lediga arbeten medan man på dotterbolagen bara vill visa respektive bolags lediga arbeten.
I detta fall är typ detsamma som företagsnamnet.
Rille var inte helt fel ute, behövde dock bara "modda" förslaget lite.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Jag bara hoppas att du inte moddade det till det du postade, eftersom där har du hårdkodat in värdet typ i SQL-frågan. Det borde ju helt klart vara ungefär som rille skrev, dvs en variabel. Men bara du fått det att funka så är det ju bra. :)
Tyckte att namnet på variabeln var ganska ointressant.
I allafall då variabeln är direkt kopplad till företagsnamnet, vågar ju inte göra reklam. :birp
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Spook skrev:
Tyckte att namnet på variabeln var ganska ointressant.
I allafall då variabeln är direkt kopplad till företagsnamnet, vågar ju inte göra reklam. :birp
Men din SQL-fråga är ju syntaxmässigt felaktig för att utföra det du verkar vilja göra. Du kommer aldrig få träff på något annat än rader där värdet är den exakta textsträngen 'typ'.
Alltså, din kod är fel och rille's rätt. Och även om variabelnamnet finns med så gör det inte reklam för något, eftersom det är en o-parse'ad variabel. Vi kan ju omöjligt se vad din variabel "typ" innehåller, såvida du inte postar den konkatenerade SQL-strängen, efter exekvering av scriptet/sidan.
Strängen funkar klockrent som jag skrev den.
Jag skall ju bara ha träffar på just dessa rader. I allafall på den sidan.
Har en helt annan sträng på sidan som visar alla poster i databasen.
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Spook skrev:
Strängen funkar klockrent som jag skrev den.
Jag skall ju bara ha träffar på just dessa rader. I allafall på den sidan.
Har en helt annan sträng på sidan som visar alla poster i databasen.
Ja, om det fungerar så är det ju bra. Förutsatte att all data skulle vara parameteriserad bara.. Kanske en arbetsskada. ;)
Man brukar försöka återanvända SQL'er genom att parameterisera frågeställningarna, så slipper man ha duplikativa SQL-strängar som gör samma sak, fast med olika data, på olika sidor/moduler.