NNovaMedlem sedan feb. 2005216 inlägg Jag håller på med ett nytt projekt och försöker använda så få "id" som möjligt Nu Funderar om man kan använda sidans namn i stället för request.QueryString. Om jag lagrar sidans namn i samma tabell som jag har datan i (MySql).
Normalt brukar jag använda något liknande detta för att hämta upp data.
strQ = "SELECT * FROM menygruppinf WHERE menytext = " & cint(FixqueryInject("menyid"))
Hur gör man det? Går det att göra något så här?
strQ = "SELECT * FROM menygruppinf WHERE sidnamn = " request SIDNAMN
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg "Varför" är mest min fråga.
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggDu är på rätt väg, och jag är övertygad om att du löst det själv om du försökt lite till.
strQ = "SELECT * FROM menygruppinf WHERE sidnamn = '" & FixqueryInject(request.querystring("sidnamn")) & "'"
Jag vet inte exakt hur Fixqueryinject är uppbyggd, men såvida den inte gör några konstigheter bör det stämma ungefär.
NNovaMedlem sedan feb. 2005216 inlägg
OveRRidE skrev:
"Varför" är mest min fråga.
Jag försöker göra en sida i .Asp så optimerad för sökmotorer som möjligt, helst utan "idn" överhuvudtaget och min tanke var att försöka bygga upp varje sida med flera include filer. Då behöver jag någonting som kan identifiera texterna för varje sida i databasen. Då tänkte jag att sidans namn kanske vore bra att använda till det så slipper jag skicka med ett id i länken.
NNovaMedlem sedan feb. 2005216 inlägg Det här verkar vara något men jag får felmeddelande när jag försöker skriva ut.
strQ = "SELECT * FROM foretagsprod WHERE sida = "& Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME") &""
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e21'
ODBC driver does not support the requested properties.
"sida" är i formatet warchar om det har betydelse?
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggDu ska ha apostrofer runt värdet, som du ser i mitt kodexempel.