webForumDet fria alternativet

Typsnitt

ASPur ASP

5 svar · 471 visningar · startad av freddssite

freddssiteMedlem sedan maj 2001123 inlägg

Vet inte vart jag skall placera denna tråd. Men iaf...

om jag vill använda ett visst typsnitt som jag misstänker att inte alla har på sin dator! Hur kan jag isåfall göra om jag verkligen vill använda de....kan man lägga de på sitt konto så de används där ifrån eller ngt...har ingen koll alls på detta! Eller finns de ngn annan finurlig lösning på de...

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Med CSS så kan man (inte optimalt) tvinga användaren att ladda ner typsnittet. Vilket kan vara förbjudet då typsnittet kan vara köpt. Microsoft släppte något "skydd" för sådant... sök på google om Microsoft och EOT.

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Om det enbart är en liten och statisk del av sidan så hade jag nog lagt texten i en bild.

freddssiteMedlem sedan maj 2001123 inlägg

lilja skrev:

Om det enbart är en liten och statisk del av sidan så hade jag nog lagt texten i en bild.

men tanken är att kunna uppdatera med ett "cms" system därav kommer frågan... men de kanske går att lösa ändå?

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Finns ingen "bra" lösning i helhet... anser att man bör hålla sig till standarder så långt det går när det gäller typsnitt på sidor.. rubriker och sånt kan vara bilder av annat typsnitt men annars tycker jag inte det finns någon vits med det.

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

voigtann1 skrev:

Finns ingen "bra" lösning i helhet... anser att man bör hålla sig till standarder så långt det går när det gäller typsnitt på sidor.. rubriker och sånt kan vara bilder av annat typsnitt men annars tycker jag inte det finns någon vits med det.

Håller med, dessutom tror jag rubriker kan vara nyttiga att ha i text då de ofta (i alla fall bör) beskriva sidan bra vilket leder till fler besökare via sökmotorerna...

Du kan ju börja med att säga vilket typsnitt det är du menar. Kanske är det ett vanligt sådan.

Förresten, när jag skriver font-family tagen brukar jag ange flera olika typsnitt. Det vore väl onekligen det smidigaste i detta fallet om det är en ovanlig font så får du koll på vilken font som används om användaren inte har den första...

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)