webForumDet fria alternativet

Spärra en land från en sida.

ASP

11 svar · 987 visningar · startad av SGuncel

Medlem sedan jan. 2007217 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag vill spärra en land från min sida men hur gör jag det?
Nån som skulle hjälpa till?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det är tydligen jädrigt krångligt:
http://forum.statcounter.com/vb/archive/index.php/t-24272.html
Sen vet man ju inte hur tillförlitligt man kan göra det. Folk kan ju använda proxies....

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ett land. :)

Som Danne skriver, det är lite krångligt och sannolikheten att det blir fel är väldigt hög. Principen är att man installerar en databas som innehåller IP-nummer(områden) och vilket land de ligger i. Problemet är att dessa databaser inte är helt exakta, samt att användaren kan komma via proxies.

Om du vill skydda ditt innehåll bör du lägga till någon slags medlemskap (med manuellt godkännande av dig) och inloggning.

Det är så att jag skulle spärra Turkiet från sidan.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Varför just turkiet? Är det pga att de kommer många hack-attacker där i från nu? Isf spelar en spärr ingen större roll iom att hackers med största sannolikhet använder proxies.

Nää, inte det :)

Det finns några personer som stöter på några tjejer på min community o ingen vill att några från turkiet ska vara registrerad på sidan.

Varför du vill spärra är din ensak, men faktum är att det i praktiken är omöjligt att göra på ett bra sätt. Det är ju också det som är det fina med internet. Om du kan leva med att det blir en del false-positives (användare som borde komma in gör det inte) och false-negatives (användare som inte borde komma gör det ändå) så kan du använda principen som nämns ovan.

Om syftet är att slippa hack-attacker så är det snarare sidans generella säkerhet som bör ses över.

SGuncel skrev:

Nää, inte det :)

Det finns några personer som stöter på några tjejer på min community o ingen vill att några från turkiet ska vara registrerad på sidan.

Okej, det låter lite taskigt (för att inte använda ett värre ord) att stänga ute ett helt land pga av några stolpskott. Men det är din ensak.

Du kan ju prova med att lägga in manuell kontoaktivering för registreringar som kommer från misstänkta IP-nummer.

Jag håller på göra turkiska version också av communityn. Och sen vill jag att dom ska vänta med det.
Men hur kan man göra så att när man klickar på Bli medlem ska det komma en popup ruta. Där det står "Du är inte från Sverige och kan inte registrera dig"

Du får ladda ner http://ip-to-country.webhosting.info/downloads/ip-to-country.csv.zip och importera till din databas. Använd sedan värdet i

Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")

för att söka upp landet i databasen.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Finns massvis med kommersiell programvara som gör sånt här, googla på "ip geolocation" så får du se. Kan du leva med att ha GPL-kod i ditt system kan du använda GeoLite Country.

red. D'oh, pwned av emission

spango: jag har importerat csv filen i databasen.
Hur ska jag göra så att jag kan spärra alla länder förutom Sverige. Det jag vill säga om amn inte bor i Sverige så får man inte besöka sidan.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)