Tjipp!
Jag skulle vilja skriva ut ett datom som yyyy-mm-dd och har det sparat så i min databas men när datumet skrivs ut så blir det mm/dd/yyyy istället. Sidan ligger hos Surftown så det är engelska (USA) servrar. Jag har testat med FormatDateTime(2) och Session.lcid = 1053 och det förstnämnda ger inget resultat och det sistnämnda stöds inte av servern... Kan jag få som jag vill på något sätt?
Tjipp!
Jag skulle vilja skriva ut ett datom som yyyy-mm-dd och har det sparat så i min databas men när datumet skrivs ut så blir det mm/dd/yyyy istället. Sidan ligger hos Surftown så det är engelska (USA) servrar. Jag har testat med FormatDateTime(2) och Session.lcid = 1053 och det förstnämnda ger inget resultat och det sistnämnda stöds inte av servern... Kan jag få som jag vill på något sätt?
Jasså så den vill inte använda Session.LCid = 1053..
Nåväl har man inget lätt sätt att lösa saker och ting på så får man skapa egna sätt.. ett eget sätt kan se ut så här:
mm/dd/yyyy till yyyy-mm-dd
<%
Function FixaDatum(amerikanskt)
str1 = amerikanskt
Dim str
str = split(str1,"/")
newstr = str(2) & "-" & str(1) & "-" & str(0)
FixaDatum = newstr
End Function
Response.Write FixaDatum("07/07/2007")
%>
FormatDateTime(2) dvs vbShortDate, visar default, är exempelvis amerikanska inställningar på datum, så blir default mm/dd/yyyy , är det svenska så får du yyyy-mm-dd
Så har man ingen annan utväg får man väl leka med split() :)
Hoppla, du definierar str två gånger och den sista gäller och den är dessutom fel, eftersom du vill jobba från "/" till "-"
ta bort raden
str = split(str1,"-")
så går det nog bättre.
I och med att du splittade på "-" och det inte fanns några "-" i din american så blev arrayen bara en cell lång, därav det helt korrekta felmeddelandet att str(1) och str(2) var otillåtna.
Förslag: lägg in en koll att du fått tre celler innan du försöker anropa dom så blir din funktion mer robust!
Mika3l skrev:
Gjorde lite modifikationer och då verkade det fungera lokalt iaf men när jag slänger upp det hos Surftown så får jag det här felmeddelandet:
Error Type:
Sun ONE ASP VBScript runtime (0x800A0009)
Subscript out of range
top.asp, line 15
Function fixDate(american)
str1 = american
Dim str
str = split(str1,"/")
str = split(str1,"-")
[b]newstr = str(0) & "-" & str(1) & "-" & str(2)[/b]
fixDate = newstr
End Function
Nåt problem som uppstår för att dom tydligen inte använder IIS..?
Surftowns aspstöd må suga men ekonomin är väldigt viktig i det här fallet så det får gå ändå. Styr inte speciellt mycket över val av webbhotell heller.
137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17