webForumDet fria alternativet

Kan man göra en egen webmail?

ASP

2 svar · 432 visningar · startad av Maadmax

Medlem sedan juli 200659 inlägg
Frågan#1

Hej jag tänkte lite på det där med webmail och funderar på att göra en egen tjänst där man kan gå in och kolla sin email. Jag vet hur man gör en funktion så att man kan skicka emails, men är det möjligt att kunna göra en inkorgs-funktion som tar emot eposten och går det att göra en tjänst där man kan få en egen mailaddress (till min domän) ?

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

För att ta emot och handha en egen eposttjänst behöver du en epostserver. Det är fullt möjligt att bygga själv eller använda färdig programvara men problemet är att du måste ha kontroll över det IP/domännamnet där servern ska stå, och du måste dessutom ha en dator som är tillgänglig dygnet runt. Det går (såvitt jag vet) inte att bygga en hemsida som har alla funktioner. Bakom alla webmails finns det fortfarande en fullfjädrad epostserver, webmail är bara ett gränssnitt mot denna.

Dessutom så spärrar de flesta ISP:er mailportarna förutom mail via deras egna server. Vilket är helt korrekt eftersom det kraftigt begränsar spammares möjligheter att sprida dynga.

Detsamma gäller nog om du har ett webhotell för din domän, dom vill nog att du använder deras mailserver om du skickar epost via deras lina.

Medlem sedan maj 200591 inlägg

Om du redan har ett mailkonto kan du använda exempelvis Jmail för att köra pop3 mot det kontot och på det sättet lista/läsa alla meddelanden. Jmail finns som standard på ganska många webbhotell.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)