webForumDet fria alternativet

Outlook.Application

6 svar · 652 visningar · startad av box

boxMedlem sedan feb. 20075 inlägg

Jag försöker skapa ett Outlook-objekt från en ASP-sida (anledningen är att jag har uppdaterade e-postadresser/kategorier etc på sql-servern och jag vill använda mig av dessa istället för att lägga upp grupper etc "dubbelt" på exchange-servern)... jag får felmeddelande när jag försöker skapa objektet nedan.... jag funderar nu på om nedanstående objekt skapar ett mail från webserverns outlook = dvs jag måste installera outlook på webserrvern. Det jag egentligen vill är att skicka upp ett tomt mail med ett antal e-postadresser i LOKALT hos användaren... någon som gjort något liknande?

Tacksam för idéer/tips!

Dim Outlook
 Set Outlook = CreateObject("Outlook.Application")
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

All asp-kod körs på servern, så objektet ägs av servern, och outlook / office web components måste vara installerat på servern.

Kan du berätta lite mer om vad du vill göra? Måste du använda outlook för att skicka mail?

Kort förklarat så vill jag hämta ut ett recordset från sql-servern med ett gäng e-postadresser och skicka upp ett tomt mail med dessa adresser i to/cc/bcc-fältet.... kom just på att det kanske helt enkelt går att göra en vanligt länk typ mailto: ??

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hur många adresser är det tal om?
Kan du inte göra det med CDONTS / CDO eller annan lämplig mailkomponent istället?

Hmmm ja jo det kan jag kanske men det blir ju inte riktigt så "användarvänligt", lite knixigare med bif filer etc.... ska kolla lite mer på det verkar ju inte så vanligt med outlook-objektet....

pelle2007Medlem sedan apr. 20071 inlägg

Outlook startar ej

Jag kan inte öppna Outlook 2000 längre. Felmeddelandet är: den här funktionen kräver MIE 4.01 el senare....
Jag har fram tills igår använt Outlook problemfritt och dessutom sedan någon månad tillbaka använt explorer ver. 7.
Har du något tips på hur jag åtgärder felet, utan att behöva ominstallera outlook?

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Fråga i ett relevant forum och i en egen tråd.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
135 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)