eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg Hej
Har en sida en sajt numed ca 50 sidor.. Saken är den nu att den ska utvidgas till tre andra språk nu, alltså 3*50 sidor till, och i framtiden kanske ännu fler språk.
Så jag sitter och funderar på om man ska ha mall sidor och sedan ha texten i en databas som läses in på rätt sida? Är detta helt fel tänkt eller finns det andra sätt. Öppen för alla ideer och tips...
Mvh
eddy1 skrev:
Hej
Har en sida en sajt numed ca 50 sidor.. Saken är den nu att den ska utvidgas till tre andra språk nu, alltså 3*50 sidor till, och i framtiden kanske ännu fler språk.
Så jag sitter och funderar på om man ska ha mall sidor och sedan ha texten i en databas som läses in på rätt sida? Är detta helt fel tänkt eller finns det andra sätt. Öppen för alla ideer och tips...
Mvh
Att ha mallsidor, ex 2-3 mallar, eller bara en kanske rent av, funkar bra, och att läsa in texten från en databas. Funkar bra. alternativt kan man skapa en variabel för varje fast textelement, och ha så att säga språkfiler, ex. sv.asp, fi.asp, no.asp osv, och den dynamiska texten, ex nyheter m.m. sparas i databas, på de olika språken. (om man nu vill att de också skall vara på olika språk!)
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg jag kanske är ute och cyklar lite nu, sidan är ganska nyligen omgjord så jag vill inte starta ett jätte projekt med att baka in sidan i en databas. Min tanke var lite så att man har alla 50 sidorna som mallar (dom skiljer sig en del) och sen bara läser in text elementen på varje sida beroende på vilket språk det ska vara.
Eller är det over kill! Känner bara att det blir så många sidor om man kanske ska ha 6 olika språk, typ 300 sidor?
Sen måste jag väll göra något gränssnitt för att lägga till text för dom olika språken...
eddy1 skrev:
jag kanske är ute och cyklar lite nu, sidan är ganska nyligen omgjord så jag vill inte starta ett jätte projekt med att baka in sidan i en databas. Min tanke var lite så att man har alla 50 sidorna som mallar (dom skiljer sig en del) och sen bara läser in text elementen på varje sida beroende på vilket språk det ska vara.
Eller är det over kill! Känner bara att det blir så många sidor om man kanske ska ha 6 olika språk, typ 300 sidor?
Sen måste jag väll göra något gränssnitt för att lägga till text för dom olika språken...
Mja.. 300 sidor är lite overkill kanske.. :)
Kanske mest passande att läsa in från databasen, och så har man ex. statiska länkar i externa filer: 6 externa filer, en för varje språk.
Enklast är väl ditt resonemang, men det låter lite som att du får en hel del med filer..
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg Hej
Jag förstod nog inte riktigt hur du menade?
Men i vilket fall som helst kommer jag nog ha 50 sidor, för så många består hela sajten av men jag vill inte 250 till..
men är det rätt tänkt med att bara läsa in just texten som ska finnas på varje sida från databasen
tänkte typ ha www.domän.se för huvud sidan på svenska.. Sen kanske engelska i sajten i under mapp typ www.domän.se/eng/ som igentligen är en genväg till till filerna i roten, alltså www.domän.se.
Så kan man ju ha en liten funktion i hududet på varje sida som ser vilken undermapp besökaren är i t.ex /eng , ocj då laddas dom engelska texterna in på sidan....
Fan, jag kanske är ute och vimsar nu??
Öppen för alla förslag, är kanske bara lite trögfattad ibland :)
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Kanske lite OT, men 50 sidor känns redan det väldigt mycket. Kanske är det så att det är många sidor med snarlik layout/upplägg som verkligen skulle vinna på att läggas i en databas. (Till och med bortsett från att kunna köra olika språk.)
Fördelen med färre filer, inkluderade filer osv är ju om inte annat att vid designförändringar och länkförändringar måste man inte in och grotta på så många ställen.
Språket kan du ju välja tex som du skriver, kanske sätta en cookie baserat på valet besökaren gör.
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg det känns lite som att jag inte riktigt har resurser och lägga om alla sidor, det är så mycket special prylar m.m, på många sidor så skulle det bli en hel historia för sig självt...
Om man tittat lite på mer på hur man ska göra om man bara sparar texten på sidan i databasen då..
Ska man lägga all text för en sida i en enda cell eller ska det delas upp, och hur ska man göra formateringarna av texten då. Ska det ligga med sparat i databasen, eller ska man dela upp allt i flera celler ??
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Det är nog att rekomendera att all formattering och kod hålls kvar i mall-dokumentet så att en icke-webkodare kan gå in och översätta en text och skriva in den. Det är förhållandevis lätt för dig att ta ut text ur databas och fixa till nytt stycke med en <p> tag etc. Dessutom, tänk dig att du vill ändra färg på något, jisses vad många databas-entries du måste pilla igenom för något som bör kräva en enda ändring i ett css-dokument :)
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Precis, endast text i databasen. Då blir det ju också väldigt lätt att just ha olika språk.
Dock måste jag säga att översätta en hel webbplats till ett annat språk är ingenting man gör i en handvändning. (Dels själva översättningen samt den själva fysiska förändringen.)
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg nää visst blir det stort arbete att lägga in all text i databasen, men efter det vill jag ha ett gränssnitt där man tex. har en ruta till höger med texten i på svenska . sen har man en tom ruta till höger där man ska ha kanske engelska. Då kan personen som översätter bara läsa det på svenska och skriva in det på engelska i rutan till höger och spara...
Kan det vara en idee, eller finns det andra förslag..
wazidMedlem sedan maj 2001156 inlägg Hej
Jag håller själv just nu på med att göra en hemsida flerspråkig.
Nu är den redan uppbyggd som en databas där texten hämtas från tabeller och visas i mallar.
Så nu bygger jag upp tabeller som kan hantera flera språk.
Samma blir det med menysystemet. Det bör ju även det klara olika språk.
Så menyn hamnar i databasen.
Stora jobbet blir såklart att översätta texterna.
Så vill du ha lite tips så hör gärna av dig till mig.
//David
bwcMikkeMedlem sedan okt. 2004159 inlägg Har varit med förut!
Jag har gjort några sidor i det här tänket.
Min erfarenhet och råd är att göra olika mallsidor för olika språk. Ex. default.asp, default_eng.asp o.s.v.
Som du skriver så måste man göra ett administrationsgränssnitt för att mata in text och jag (och mina kunder) upplevde att man blev "tokig" av att sitta och mata in alla småord ex. Kontakta oss, Adress och telefon (+46...), texter som "länk" o.s.v.
Du skall egentligen också översätta <TITLE>Sidtiteln</TITLE> m.m. och det är också knöligt att ha i databasen.
I dagsläget skulle jag lägga all sådan statiskt text i mallsidan och sedan lägga brödtext och rubriker i databasen.
MaadmaxMedlem sedan juli 200659 inlägg haha oj 50 st sidor... Hur ska det gå om du får för dig att ändra designen.. Det blir väldigt jobbigt tror jag. Jag tycker att du ska börja om från början och inkludera top och botten i huvudsidan... Du vinner på det i längden. Sen så med språket så finns det ett script någon stans som är som en hel ordbok med replace som du kan klistra in på din sida beroende på språk.. Sök på google :)
MaadmaxMedlem sedan juli 200659 inlägg Ett annat altenativ är ju att du gör olika strängar.. Tex:
lang = Request.Querystring("lang")
If lang = "sv" then
welcometext = "Välkommen till min sida!"
title = "Minsida.se"
copytext = "(C) Minsida.se | Alla rättigheter reserverade"
meny = "<a href='startsida.asp?lang=" & lang & "'>Startsida</a> - <a href='om_mig.asp?lang=" & lang & "'>Om mig</a>"
Elseif lang = "eng" then
welcometext = "Welcome to my site!"
title = "Mywebsite.se"
copytext = "(C) Mywebsite.se | All rights reserved"
meny = "<a href='startsida.asp?lang=" & lang & "'>Home</a> - <a href='om_mig.asp?lang=" & lang & "'>About me</a>"
End If
%>
Sen så skriver du ut dom olika sakerna tex:
<title><%=title%></title>
Eller där du vill ha menyn:
<%=meny%>
Sen när du vill byta till engelska så gör du en länk som ser ut ungefär såhär:
<a href="minsida.asp?lang=eng">
Komihåg att du ska fortsätta att ha ?lang=eng i varje meny-flik för annars blir det tillbaka till svenska direkt när man klickar på något i menyn..
Hoppas jag bidrog med något! :)
MaadmaxMedlem sedan juli 200659 inlägg oggeMedlem sedan okt. 200372 inlägg det du även kan göra i top tex är att du använder dig av smartobjects då hämtar den en färdig jpg eller gif bild med fungerande knappar och allt jag har använt det till flera projekt med engelska osv. fungerar riktigt bra.
SGuncelMedlem sedan jan. 2007217 inlägg
Maadmax skrev:
Ett annat altenativ är ju att du gör olika strängar.. Tex:
lang = Request.Querystring("lang")
If lang = "sv" then
welcometext = "Välkommen till min sida!"
title = "Minsida.se"
copytext = "(C) Minsida.se | Alla rättigheter reserverade"
meny = "<a href='startsida.asp?lang=" & lang & "'>Startsida</a> - <a href='om_mig.asp?lang=" & lang & "'>Om mig</a>"
Elseif lang = "eng" then
welcometext = "Welcome to my site!"
title = "Mywebsite.se"
copytext = "(C) Mywebsite.se | All rights reserved"
meny = "<a href='startsida.asp?lang=" & lang & "'>Home</a> - <a href='om_mig.asp?lang=" & lang & "'>About me</a>"
End If
%>
Sen så skriver du ut dom olika sakerna tex:
<title><%=title%></title>
Eller där du vill ha menyn:
<%=meny%>
Sen när du vill byta till engelska så gör du en länk som ser ut ungefär såhär:
<a href="minsida.asp?lang=eng">
Komihåg att du ska fortsätta att ha ?lang=eng i varje meny-flik för annars blir det tillbaka till svenska direkt när man klickar på något i menyn..
Hoppas jag bidrog med något! :)
Skulle du rekommendera detta till en community som kommer ha cirka 3-4 språk eller mer.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Jag skulle nog rekomenderat att bara ha själva sidorna som mallar/templates, spara de olika strängarna i typ: english.xml, svenska.xml annat_språk.xml och baserat på vilket språk som laddas in hämta text-strängarna därifrån.
SaschMedlem sedan nov. 2002830 inlägg Använda kakor kanske?
Varje gång man byter språk så ändrar den i kakan? Men om det är ett community du har så kan det ju kanske vara krav att man tillåter kakor för att kunna logga in och då är väl det löst.. eller?
Edit: Annars kan man ju lösa det med sessions nycklar kanske?
ex:
IF Request.Querystring("lang") = "sv" then
IF not Session.Contents("sitelang") = "sv" then
Session.Contents("sitelang") = "sv"
End IF
ElseIF etc
End IF