tjenare. jo det är nämligen så att jag behöver er hjälp med att se över min kod, för jag vet inte vad som har hänt.
har haft hemsidan på min dator och testkört sidan, men så skulle jag för ett par dagar sedan lägga upp sidan på servern, så kunde man inte logga in längre.
får felmeddelande, det konstiga är att jag inte har gjort några förändringar.
jag får följande felmeddelande:
Microsoft JET Database Engine error '80040e14'
Syntax error (missing operator) in query expression 'id='.
/preview2/info.asp, line 725
så här ser min kod ut vid line 725: (about=inloggad)
Set recset = Server.CreateObject("adodb.recordset")
SQL = "Select * From medlemmar where id=" & session("id")
RecSet.Open SQL, Connect, 3,3
hörde från en kompis att ibland inträffar det att Internet explorer inte accepterar session körning.
så här ser min sida som kontrollerar inloggningen ut:
SQL = "SELECT * FROM medlemmar WHERE anv = '"&anv&"' AND losen = '"&losen&"' "
If Not RecSet.Eof Then
Session.timeout = 180
Session("id") = Trim(RecSet("id"))
Session("anv") = Trim(RecSet("anv"))
Session("online") = "yes"
else
End If
RecSet.Update
RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = Nothing
Set Connect = Nothing
Response.Redirect("info.asp?about=inloggad")
Fick lära mig att man kan göra på två olika sätt i ASP, antingen med +-tecken eller med &-tecken för att slå ihop strängar beroende på vissa saker som jag inte minns. Så mitt lilla förslag är att testa med följande SQL-fråga istället:
Set recset = Server.CreateObject("adodb.recordset")
SQL = "Select * From medlemmar where id=" + session("id")
Jag är vanligtvis en PHP-guru, så jag borde inte lägga mig i detta, men vafasen tänkte jag, det kan ju fungera! :e
**r:**Det beror tydligen på om man kör med VBScript eller JScript. Det säger mig inte så mycket, men det kanske skiljer sig för dig på dina servrar.
Skriver man in fel anv.namn och/eller lösenord sätts inte session("id"). Gör en koll på info.asp om session("id") är satt. Är den inte det kan du skriva ut ett felmeddelande, annars kör du SQL-satsen.