webForumDet fria alternativet

DateDiff fråga

4 svar · 505 visningar · startad av Megaman

MegamanMedlem sedan jan. 2004118 inlägg

Hej jag har ett mycket litet problem som jag vill fråga om och det är varför denna kod snutt inte fungerar i månad 12 men fungerar fint resterande månader utav året

Den skall skriva ut hur många dagar det är kvar på denna månad.

Last_date = DateSerial(Year(Date()), Month(Dateadd("M", 1, Date())), 1-1)
Days_left = Datediff("D", Date(), Last_date, 2, 2)

Jag använder denna på en sida jag har gjort och jag vet inte alls varför den inte som sagt var fungerar månad 12 vad som händer är att den inte skriver ut något alls.

Men om jag använder detta så fungerar det månad 12

Last_date = DateSerial(Year(Now()), Month(Now()) + 1, 1)

Detta är inget större problem men vill som sagt var bara fråga om varför den inte vill sig och om ni har någon lösning på den första kod biten så att den fungerar alla månader

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Eftersom månaden efter december tillhör ett annat år, måste du se till att du tar året från nästa månad också. Sisomså, kanske:

dNextMonth = Dateadd("M", 1, Date())
Last_date = DateSerial(Year(dNextMonth), Month(dNextMonth), 0)

Nja det var inte riktigt så som jag ville ha det nu skriver den ut 2006-12-31.

Det jag vill att den skall göra är att skriva ut hur många dagar det är kvar i denna månad alltså om det är 31 dagar denna månad och det är 20 dagar kvar utav denna månad så skall den skriva ut att det är just 20 dagar kvar i denna månad.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Öh, det var väl precis det du undrade över, hur du får Last_date att innehålla rätt datum? Vad får du för värde i Days_left om du använder min kod för att ge Last_date ett vettigt datum?

Jag fick det att funka det var bara jag som gjorde lite galet testade först utan att kolla allt.

Nu skall jag bara kolla och se hur det funkar nästa månad också.

Tack för din hjälp @nders det uppskattades verkligen!!

Vad hade jag gjort utan eran hjälp här på forumet, alltid villiga att ställa upp, återigen 1000 tack för all hjälp jag har fått via detta forum.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)