webForumDet fria alternativet

rättigheter på servern

ASP

10 svar · 645 visningar · startad av kolas

Medlem sedan mars 2001142 inlägg
Frågan#1

Jag får felmeddelandet:

ADODB.Connection error '800a0046'

Permission denied

/inc_sub.asp, line 79

När jag försöker ansluta till en accessdatabas, det som står kring rad 79 är:

Set Conn_db = Server.CreateObject( "Adodb.Connection" )		    
Conn_db.Provider = "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Jet OLEDB:Database Password=pass"
MdbFilePath = Server.MapPath("priv\databas.mdb" )       
Conn_db.ConnectionString = "Data Source='" & MdbFilePath & "'"  
Conn_db.open

Vad jag kan se så har katalogen som databasen ligger i rätt rättigheter, när jag testar att skapa en textfil i samma katalog så går det hur bra som helst.

Nån som vet vad det kan bero på?

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Kopplingen ser lite lustig ut.

Set Conn_db = Server.CreateObject( "Adodb.Connection" )		    
MdbFilePath = Server.MapPath("priv/databas.mdb" )       
Conn_db.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & MdbFilePath  & ";Jet OLEDB:Database Password=pass;"
Conn_db.open

Det blir samma resultat med den databaskopplingen, jag kanske bör tillägga att jag kan använda samma databas, databaskoppling på ett 10-tal andra ställen och där fungerar det.
Det är just bara på denna server som det ligger nu som det inte fungerar och jag är ute efter ett mer utfylligt svar än att kontakta webbhotellet att ändra rättigheter, för webbhotellet som det handlar om nu kan inte lösa det, jag har varit i kontakt med dem flera gånger.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Har du radera-rättigheter också? Har för mig att det behövs för att ldb-filen ska kunna tas bort.

Annars är mitt tips hotellet, för fungerar koden på andra servrar/hotell, men inte på just detta, så...

Jag har fått en bild från webbhotellet på inställningar som de gjort, visar bilden här

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

Hmm, nu ska vi se, det är IUSR_INSIGHT-kontot som är det intressanta, EVERYONE är du INTE när du besöker en webbplats som oinloggad.

Hoppas jag har rätt nu, inte så ofta jag pillar själv med detta.

Enligt en annan bild jag fått satte han samma inställning på IUSR_INSIGHT, han testade att sätta samma på EVERYONE för att se om det hjälpte...
dock utan resultat :(

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Bara av att han testat att lägga till everyone tyder på att han inte har nån vidare koll!
Säg åt killen å kolla rättigheten direkt på access-filen, beroende på hur filen las dit så kan rättigheterna ha följt med från föregående ställe, har varit med om det ett par gånger.
Han kan också checka rättigheterna på mappen igen och ställa in så att alla undermappar och filer ärver mappens rättigheter.
Detta gäller då IUSR... kontot (om det är det kontot som är ställt i iis:en)! :)

Hoppas innerligt att det är en "polares server" vi ser här, och inte något webbhotell som tar betalt.

Tyvärr är det inte en "polares server" utan en som de skriver på sin hemsida "strategisk helhetsleverantör inom IT" med 1000 anställda.

Jag vinner dock inget på att hänga ut dem här och det är inte alls min mening, ville bara få igång sidan så fort som möjligt, men inser nu att det bästa kanske är att flytta sidan till ett riktigt webbhotell, detta sätter ju mig som utvecklare i dålig dager också tyvärr :(

kolas skrev:

Tyvärr är det inte en "polares server" utan en som de skriver på sin hemsida "strategisk helhetsleverantör inom IT" med 1000 anställda.

Huvaligen.

kolas skrev:

Jag vinner dock inget på att hänga ut dem här och det är inte alls min mening,

Det är rätt inställning, trots allt.

kolas skrev:

ville bara få igång sidan så fort som möjligt, men inser nu att det bästa kanske är att flytta sidan till ett riktigt webbhotell, detta sätter ju mig som utvecklare i dålig dager också tyvärr :(

Ja, det är nog bäst. Tillsvidare kan du testa att ladda upp databasen under annat filnamn, kanske pilla på filen med FileSystemObject, prova andra ConnectionString-varianter etc.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)