Fältet med hyra är satt till varchar (255) i databasen..
Då kan du ju börja med att ändra det. Väljer du rätt datatyp så kommer ditt problem att lösas.
3 svar · 639 visningar · startad av Yossarian
Fastnat lite på en grej i asp, som jag undrar över.
Har en liten enkel funktion där besökare i en select väljer hyrintervall för en lägenhet. När sedan resultatet visas, så fungerar det bra...nästan :)
Blir problem angående en lägenhet som ligger på 12000 /månad? Den kommer t ex med i intervallet 1001-3000. Varför?
Fungerar utmärkt för intervallen som heter "between..."
Annars inte.
Lite förkortad kod:
Formuläret
<option value="0" selected>Välj hyresintervall</option>
<option value="1000">under 1000</option>
<option value="between 1001 and 3000">1001 - 3000</option>
<option value="between 3001 and 4500">3001 - 4500</option>
<option value="between 4501 and 6000">4501 - 6000</option>
<option value="6001">6001 -</option>
<option value="0">Alla</option>
En av if-satserna
if hyra = "between 1001 and 3000" then
hyra = "3000"
hyra2 = "1001"
end if
SQL
SQL="select * from kumlabostader1 where Objecttyp = 'Hyreslägenhet' and Hyra < '"&hyra&"' and Hyra > '"&hyra2&"' and lokalid like '"&omrode&"%'"
Set RS = Connection.Execute(SQL)
Jag är ingen asp-kodare egentligen, men tycker ju att det ser rätt ut. Dock förstår jag att det är något med hanteringen av tal. Detta är inte min kod, utan jag har fått i uppgift att uppdatera. Fältet med hyra är satt till varchar (255) i databasen..
Fältet med hyra är satt till varchar (255) i databasen..
Då kan du ju börja med att ändra det. Väljer du rätt datatyp så kommer ditt problem att lösas.
Japp, klart att det löste sig då. Vågade inte riktigt testa själv först, då servern inte är vår samt att jag inte skapat databasen, men bra med en knuff i ryggen. Så tack! :)
Passa på att ge den som skapat tabellen en smäll på käften också. ;)