webForumDet fria alternativet

Sessions problem

9 svar · 549 visningar · startad av Asa

AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg

En vän till mig har en community och när han har över 40 inloggade börjar det strula med att sessionerna "dör" hela tiden och man loggas då ut eftersom man då inte kan surfa vidare på sidan. Jag har kikat i koden och han stänger alla kopplingar till databasen med RecSet.Close:Set RecSet=Nothing och Conn.Close:Set Conn=Nothing och även alla komponenter man använder överallt.

Vad kan det annars vara för problem? Sidan är byggd i asp kopplad till en MySQL databas. Behöver tips på vad jag skall leta efter då jag inte ser fel i själva koden. Finns det andra saker man skall kolla efter som kan ge detta problemet?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Sessioner har inget med databasen att göra utan det sköts av webbservern, så det är nog snarare där man bör kolla.

Jag har ingen tillgång till att kolla på servern då jag hyr en sådan och kan ej logga in på servern.

Det var ett konstigt hyresavtal om du inte kan logga in på servern. Jag har full access till de servrar jag hyr. Det trodde jag ingick i konceptet att hyra en server. Men, men, då har du nog inte så mycket annat val än att kontakta supporten.

Servern igår i ett kluster säger de och då har de så att man ej får tillgång till den fullt ut. Jag har enbart tillgång till servern via Helm. DÄr kan jag skapa alla webbsidor, ftp, emails m.m

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

De har inte någon form av lastbalansering? Så att användaren flyttas mellan olika servrar beroende på belastning. Och på så vis får sessiorna tokfnatt.

Jag vet inte. Det enda jag vet är att min servern är bara mina grejjer på. MySQL databasen och alla filer ligger där. Det med kluster vet inte jag hur det fungerar.

Kluster innebär att din server inte är en fysisk server. Exempelvis ligger säkert Mysql i en annan burk.

Hmm, okej.. Då äre alltså därför man inte får tillgång till servern fullt ut :(

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Webbhotellet borde ju upplysa om ifall de klustrar webb-/applikationsservrarna, eftersom det ju påverkar affinity på ett negativt sätt när det gäller klient-server-relationen, som t.ex. sessions.

Maila dem och fråga.

Dessutom är jag lite nyfiken; har du en (?) dedikerad server som du hyr? Isåfall, varför är den i ett kluster? Borde du inte ha tillgång till alla hostarna i klustret isåfall? Men jag vet ju inte hur avtalet ser ut.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)