Åh... nu uttryckte jag mig nog fel... Jag menar postnummer, eller idnummer ur databasen.
idnummer 41114 ska visas på sidan, men inte gå att klicka på. Alla andra idnummer ska man kunna klicka på däremot.
Man får alltså se avkommans namn, födelseår & kön. Om pappan finns med i databasen så kommer det upp "e: Pappans namn" efter kön.
Koden ser ut som i första inlägget.
I det här fallet så ska idnummer 41114 synas precis som i exemplet ovan, men man ska inte kunna klicka på namnet som tillhör 41114 (vilket är Forest Horse, alltså en okänd häst)
Om man kan klicka på Forest Horse så kommer man åt en avkommelista från den hästen som blir totalt missvisande. Därför vill jag inte att man ska kunna klicka där.
Jag vill att koden ska säga "visa alltid pappa om det finns en pappa, men om idnumret är 41114 eller 1 så ska det inte vara en länk. Alla andra ska visas med länk."
Det är väl endast att fixa lite med if-satser tills det blir rätt?
if rs("id") = 41114 then
skriv ut text
else
IF Not rs("pappa") = 1
resonse write "e: <a href="hastnf.asp?hast_id=" & rs("pappa") & "">" & rs("efter")
end if
end if
Kanske fungerar med detta, NOT är besvärligt i programmering.
if rs("id") = 41114 OR rs("pappa") = 1 then
skriv ut text
else
resonse write "e: <a href="hastnf.asp?hast_id=" & rs("pappa") & "">" & rs("efter")
end if
<% IF (rs("fodd"))<>"" THEN %><%=rs("fodd")%><% END IF %>
, <%=rs("avkon")%>
<% IF hast_kon = "Sto" THEN %>
<%
if rs("hast_id") = 41114 OR rs("pappa") = 1 then
Forest Horse
else
response write "e: <a href="hastnf.asp?hast_id=" & rs("pappa") & "">" & rs("efter")
end if%></A>
<% ELSE %>
<%
if rs("hast_id") = 41119 OR rs("mamma") = 1 then
Forest Mare
else
response write "u: <a href="hastnf.asp?hast_id=" & rs("mamma") & "">" & rs("undan")
end if%></A>
<%
rs.MoveNext
Loop
%>
Jag är väldigt ny på det här med asp & för mig känns det som att koden ovan säger "Om idnumret är 41114 eller 1 så skriv Forest Horse, annars skriv ut en länk" ?
Jag skulle snarare vilja säga så här: "Om idnumret är 41114 så skriv ut Forest Horse, och om värdet är större än 1 så skriv ut en länk (fast inte på 41114 så klart)
Vad gäller mammorna så vill jag att det ska bli "Om idnumret är 41119 så skriv ut Forest Mare, och om värdet är större än 2 så skriv ut en länk (fast inte på 41119)
Idnummer 1 är inlagt som en pappa & 2 som en mamma. Men de hästarna är bara streck i själva stamtavlan. De är liksom botten i stamtavlan, de syns inte alls någonstans.
ALLA hästar i hela databasen som man inte vet vad föräldrarna heter till får 1or som pappor och 2or som mammor, bara för att det ska bli en stamtavla alls.
<%
Do While Not rs.EOF
%>
<HR>
<A HREF = "hastnf.asp?hast_id=<%=rs("hast_id")%>"><%=rs("namn")%></A> -
<%
IF (rs("fodd"))<>"" THEN
Response.Write ( rs("fodd") &",")
END IF
Response.Write (" "& rs("avkon") )
IF hast_kon = "Sto" THEN
IF rs("hast_id") = 41114 OR rs("pappa") = 1 then
Response.Write ("Forest Horse")
ELSE
Response Write "e: <a href=""hastnf.asp?hast_id="& rs("pappa") &""">"& rs("efter") &"</a>")
End IF
ELSE
IF rs("hast_id") = 41119 OR rs("mamma") = 1 THEN
Response.Write ("Forest Mare")
ELSE
Response.Write "u: <a href=""hastnf.asp?hast_id=" & rs("mamma") & """>" & rs("undan") &"</a>")
END IF
END IF
rs.MoveNext
Loop
%>
<%
Do While Not rs.EOF
%>
<HR>
<A HREF = "hastnf.asp?hast_id=<%=rs("hast_id")%>"><%=rs("namn")%></A> -
<%
IF (rs("fodd"))<>"" THEN
Response.Write ( rs("fodd") &",")
END IF
Response.Write (" "& rs("avkon") )
IF hast_kon = "Sto" THEN
IF rs("hast_id") = 41114 OR rs("pappa") = 1 then
Response.Write ("Forest Horse")
ELSE
Response Write "e: <a href=""hastnf.asp?hast_id="& rs("pappa") &""">"& rs("efter") &"</a>")
End IF
End IF
ELSE
IF rs("hast_id") = 41119 OR rs("mamma") = 1 THEN
Response.Write ("Forest Mare")
ELSE
Response.Write "u: <a href=""hastnf.asp?hast_id=" & rs("mamma") & """>" & rs("undan") &"</a>")
END IF
END IF
rs.MoveNext
Loop
%>
Använd http://pastebin.com/ (en kodhanterare alternativt aspsidans-kodhanterar där du presenterar hela sidan som den är så det ær enklare att felskøka sidan. Som det ær nu (den kod som finns) ska inte ha några lösa if-satser.
Jag har fått hjälp av en riktigt duktig kille som har tittat igenom allting.
Det är inget fel på koderna som jag har fått av er, men det är mitt webhotell som inte pallar så många if / else-satser.
Så att för att få ordning på detta så måste jag byta webhotell!
Det är inget fel på koderna som jag har fått av er, men det är mitt webhotell som inte pallar så många if / else-satser.
Så att för att få ordning på detta så måste jag byta webhotell!
Det där tycker jag låter hur osannolikt som helst.
Det hade någonting med chiliasp att göra.
Jag är inte alls nåt haj vad gäller sådant här, men killen som hjälpte mig testade samma kod på sin server och då funkade det...?
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e