JeppewebMedlem sedan sep. 2006462 inlägg Köpt nytt webhotell nyligen, hos One.com nämligen och de använder sig utav phpmyadmin. All mysql relaterat verkar endast fungera därigenom.. nu är det så att jag försöker ladda upp en gammal databas, som jag använt tidigare på en annan server men det vill sig inte.. får detta felmeddelande;
Fel
SQL-fråga :
CREATE TABLE `attgora` (
`ID` int( 11 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
`text` text,
PRIMARY KEY ( `ID` )
)ENGINE = MYISAM DEFAULT CHARSET = latin1
MySQL sa:
#1064 - You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'DEFAULT CHARSET=latin1' at line 5
Tacksam för svar!
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Ett tips är att försöka använda ett program som hanterar MySQL-databaser. Det borde fungera utmärkt. Jag har MySQL-databaser hos https://www.jx.se som även dom använder phpMyAdmin... men man får ju även redan på MySQL-serveradressen så jag kan ställa in det i mitt MySQL-hanterarprogram och jobba därifrån istället. Jag gillar inte riktigt phpMyAdmin. Jag tror inte att det löser din fråga, men det är ett tips.
JeppewebMedlem sedan sep. 2006462 inlägg Har inte ens fått reda på Mysql serveradressen, så det blir problem :/
Ta bort "DEFAULT CHARSET = latin1".
Det är där det skiter sig mellan olika MySQL-databaser och phpMyAdmin. Jag tror du kan gå in sen och redigera basen och ställa in rätt charset.
JeppewebMedlem sedan sep. 2006462 inlägg Nu står det bara;
Error Type:
Session object, ASP 0219 (0x80004005)
The specified LCID is not available.
/index.asp, line 5
...
Index.asp line 5;
Session.LCID = 1053
JeppewebMedlem sedan sep. 2006462 inlägg Tar jag bort "/*!40101 SET CHARACTER SET 'latin1' */;" måste jag även ta bort ") ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1;" under alla tabeller? Hur fungerar det sen? inte alls?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det känns som att ditt webhotell använder Sun One ASP, och den asp-motorn stödjer inte LCID i någon större omfattning, om ens alls.
Jag körde just denna fråga på one.com via phpmyadmin:
CREATE TABLE `attgora` (
`text` text,
PRIMARY KEY ( `ID` )
)ENGINE = MYISAM;
och det fungerar utmärkt.
Du glömde inte det lilla ";" ?
)ENGINE = MYISAM; <-----Där
JeppewebMedlem sedan sep. 2006462 inlägg Naj.
Nu får jag detta felmeddelande..
Fel
SQL-fråga :
CREATE TABLE `attgora` (
`text` text,
PRIMARY KEY ( `ID` )
)ENGINE = MYISAM
MySQL sa:
#1050 - Table 'attgora' already exists
Aha, då finns den ju! :-)
Misstänker att du behöver bråka lite med phpMyAdmin och träna lite drop & create....
Dina tillverkade tabeller skall du få upp i vänsterfältet på phpMyAdmin.
Löcka t
JeppewebMedlem sedan sep. 2006462 inlägg Jag fick upp 1 tabell, den första... men var är resten? :s
JeppewebMedlem sedan sep. 2006462 inlägg #
# Table structure for table attgora
#
CREATE TABLE `attgora` (
`ID` int(11) NOT NULL auto_increment,
`text` text,
PRIMARY KEY (`ID`)
) ENGINE=MyISAM ;
#
# Dumping data for table attgora
#
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Varför MyISAM? InnoDB är mycket bättre. Skulle aldrig använda mig av MyISAM då det lämpar sig väldigt dåligt för foreign keys...
the InnoDB engine has widely started to replace MyISAM due to its support for transactions, referential integrity constraints, and higher concurrency.
JeppewebMedlem sedan sep. 2006462 inlägg Fick det att fungera tillslut! tack!