Jag har ett fotografi som är ganska högupplöst. Detta fotografi skulle jag vilja ha som en bakgrundsbild i ett fönster. Anledningen till att jag vill att det ska vara en bakgrundsbild är att jag ska skriva text ovanpå bilden.
Min utmaning är att få bakgrundsbilden att täcka hela fönstret oavsätt hur stort det är. Om bilden är större än fönstret så ska det stretchas, om bilden är mindre än fönstret så ska det krympas. Kan man lyckas med något sådant?
Min tanke var att ta reda på fönstrets storlek med javascript och sedan använda "height=x width=y" på bilden men ni kanska har en bättre ide?
Har du någon bildkomponent på servern för att automatiskt göra om upplösning och storlek? Att lägga en högupplöst bild som bakgrundsbild tilltalar inte mig i alla fall; det blir segt att hämta!
Kan du inte lägga texten i ett lager på bilden med din text istället?
Jo jag har en bildkomponent så jag kan omvandla upplösningen på en bild. Detta göra jag nu vid importen av bilden till mitt fotoalbum. Jag spar bilden i tre storlekar.
Liten
Mellan
Orginal
Det jag är ute efter är att skapa en sida som tar bilder från mitt fotoalbum som jag har online och visar dem på min platta TV i vardagsrummet. TV:n har WXGA (1366x768) upplösning och jag vill att bilden ska visas i helskärm (webfönstret kommer sno några pixlar).
Det som hade varit lite fräckt vore om jag kunde få bilden att visas på hela skärmen men trots det lite dynamiskt. Mina föräldrar har tex en mindre skärm med någon annan upplösning. Det hade varit kul om bilden gick att visas på helskärm utan att veta vilken upplösning som skärmen har. En utmaning blir väl att skala bilden proportionerligt (hur stavas det?!).
Ovanför bilden så ska det vara ett menysystem, men att bilden är som en bakgrundbild som jag nämde ovan är inte ett krav. Nuvarande menysystem ligger som en <div> ovanför bilden.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e