Brukar köra så här
"SELECT * from ...... ".
"WHERE ....... ";
punkten sist på select raden slår ihop strängarna till en lång sträng, bygg på hur många rader som helst.
9 svar · 496 visningar · startad av oskars
Hej på er! Jobbig och nervös dag idag :o Jag vill inte att fel parti ska vinna.
Nog om det. Det är ju faktiskt ganska skönt väder ändå... jag var ute och cyklade i gamla stan i går. Skitskönt!
Nog om det. Jag har en liten fråga :e
Har en del SQL-frågor som börjar bli lite väl långa och jag skulle vilja få bättre översikt... Jag försökte med något sånt här:
SELECT * from MinTabell WHERE ID = "& Request.Querystring("ID") &"
AND AK = 0
AND SB = 0
AND GS = 0
osv
osv
Men det fungerade inte med radbrytningar... eller har jag bara gjort fel?
Jättetacksam för tips och tricks :D
:)
Oskar
Brukar köra så här
"SELECT * from ...... ".
"WHERE ....... ";
punkten sist på select raden slår ihop strängarna till en lång sträng, bygg på hur många rader som helst.
GunnarD skrev:
Brukar köra så här
"SELECT * from ...... ". "WHERE ....... ";punkten sist på select raden slår ihop strängarna till en lång sträng, bygg på hur många rader som helst.
Det är möjligt att du gör så, men inte i ASP / VBScript.
SELECT * from MinTabell WHERE ID = "& Request.Querystring("ID") & _
" AND AK = 0 " & _
"AND SB = 0 " & _
"AND GS = 0"
Man använder alltså _ för att byta rad.
varför avslutar man inte Request.Querystring med &" som man börjar Requesten med?
& tecknet är till för att säga att det ska komma något mer som t.ex. en sträng. Kommer inget mer så behöver man inte &"
Det finns ingen anledning att göra det. & använder du ju för att konkatenera ihop (lägga samman) två strängar med varandra. Du ska ju inte lägga till någon sträng till höger om querystringen, så då finns ingen anledning att lägga på citationstecken till höger.
Läs emissions tips om tomsträngskonkatenering.
så om jag förstår det rätt..
Här behövs inte &":
" SELECT * from Tabellen WHERE ID = "& Request.Querystring("ID")"
Men här behövs det:
" SELECT * from Tabellen WHERE ID = "& Request.Querystring("ID") &" AND User = "Anders""
Ungefär. Men du ska inte ha det sista citationstecknet på exempel 1, och Anders ska omges med apostrofer, inte citationstecken. Men det vet du egentligen. :)
@nders skrev:
Det är möjligt att du gör så, men inte i ASP / VBScript.
Blev lurad av att koden var inom php taggar.
@nders skrev:
Ungefär. Men du ska inte ha det sista citationstecknet på exempel 1, och Anders ska omges med apostrofer, inte citationstecken. Men det vet du egentligen. :)
Okej! Inget citationstecken där =)
Oj :o Måste vara ovan att skriva kod på wF ;)