webForumDet fria alternativet

Webbapplikationer

ASPur ASP

2 svar · 222 visningar · startad av oskars

oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Hej,

jag utvecklar webbaserade "program" och dylikt i ASP och Access. Kan man kalla dom webbapplikationer kanske? Jag tycker det är så enormt smidigt att göra det på webben så att t.ex alla på företaget kommer åt det lätt och smidigt via intranätet eller liknande. Jag kan inte beskriva hur roligt jag tycker att det är. :)

Har lite funderingar kring lite olika saker. Finns det några nackdelar med att göra så som jag gör? Att göra ett program som företaget använder via sin webbläsare? Jag har gjort bland annat lagerinventering och telemarketingsystem i ASP/Access. Funderar på att testa MySQL också. Vad finns det för fördelar med MySQL jämfört med Access?

Glädjen i att programera och komma på lösningar och att klura fram genialiska funktioner är enorm :D

Haha, en glädjens tråd.

Oskar

TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Det är väl jättebra så som du gör, det tycker jag.

Fördelarna med mySql är bl.a. att du kan hantera transaktioner, köra lagrade procedurer, användarfunktioner och mycket mer. Dessutom är mySql betydligt bättre på samtidiga användare. Access börjar bli segt om det är fler än 5-10 samtidiga användare.
Lycka till med ditt kodande.

oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Tack :)

Förstår inte exakt de saker du menar är bättre med MySQL. Men att MySQL klarar fler användare vet jag... =)

Jag skulle vilja göra så att mina webbprogram mer ser ut som "riktiga" program... Som det är nu får man ju leva med webbläsarens ramar och knappar... Något jag börjat med nu på senare projekt är att lägga webbprogramet i en popup där man i alla fall kan ta bort lite mer... Hur brukar ni göra?

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)