webForumDet fria alternativet

Microsoft Access Driverfråga?

10 svar · 618 visningar · startad av annasmurf

annasmurfMedlem sedan mars 2006237 inlägg

hej!

jag undrar om någon kan se om jag missat något i min sökväg, ska det vara några " , ' eller & någonstans koden kommer här

dsn = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};Dbq=\\netfs36\nabgem$\Ekonomi\test.mdb"
conn.Open dsn

den säger

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x8f4 Thread 0x9d8 DBC 0x256d5c4 Jet'.

/anna/acceptskicka.asp, line 14

OpelomegaMedlem sedan aug. 2003137 inlägg

Sökvägen till databasen är inte rätt.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Nej, det är mer att du inte har skrivrättigheter i mappen så access kan inte skapa lock filen (.ldb)

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

vet inte om du har fel...när jag öppnar accessdatabasen genom att klicka på den skapas en lock fil ldb, så det kan inte var detta....eller?

Vad gör man om man inte har detta då som @nders säger i det andra forumstråden:
I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.
????

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

För att förtydliga; IUSR kontot har inte skrivrättigheter...

vad menar du, Jymdis?

hur ska jag göra då för att få det att fungera?

hallå vad är ni som brukar vars så snälla och hjälpa mig???????

KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg

Jag tror att du behöver ändra behörighet på mappen "Ekonomi" så att "IUSR" har tillgång att skriva i mappen.

Du kan göra detta genom att högerklicka på mappen i utforskaren och därefter välja "Egenskaper" sen klickar du på fliken "Säkerhet" och går vidare in på "Behörigheter" därefter lägger du till så att IUSR får behörighet att ändra i mappen.

Jag är inte säker på att användaren heter IUSR, men du kanske kan lösa det därifrån själv. eller så kanske någon med bättre koll kan förklara.

jag har fått det förklarat för mig att detta aldrig kommer att gå eftersom fpt:n där asp-filerna ligger ligger på webhotellet och databasen ligger på vår driftmiljö. Vi får istället göra en sql-tabell och sedan göra en ODBC-koppling in till accessen. Då fungerar det som jag vill! Men tack för alla svar!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)