<%
Set conn = CreateObject("ADODB.Connection")
dsn = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};Dbq=" & Server.Mappath("test.mdb") & ";"
conn.Open dsn
strSQL = "SELECT id FROM kundDB WHERE email = '" & Request.Form("email") & "'"
set rs=conn.execute(strSQL )
If not rs.EOF Then
SQL = "UPDATE testorder SET [Bekräftad av kund] = '" & Request.Form("resevilkor") & "' WHERE [Er referens]= ('" & Request.Form("namn")&"')"
set rs=conn.execute(SQL)
Else
Response.Write "Du e inte kund"
end if
Set rs = nothing
Set conn = nothing
%>
hej!
Jag ska göra ett formulär där kunden ska fylla i sitt namn och ett nummer och kryssa i att de acceptera ett avtal, men mitt problem är att jag vill kunna kolla mot en access-databas att den kunden finns med och om den finns med så ska den få skicka in och acceptera avtalet som sedan sparar i accessdatabasen att den accepterat avtaler, men om den inte finns ska dett komma upp ett medelande att du inte finns i databsen och då inte läggas in. min kod ser ut så här:
formuläret
<form id="Form1" name="frmEnquiry" action="acceptskicka.asp" method="post" onSubmit="return CheckForm();">
<table id="Table3" cellSpacing="0" cellPadding="0" width="100%" border="0">
<tr>
<td vAlign="top" width="100%" rowSpan="0">
<h5><b>Kundinformation</b></h5>
Er referens <font color="#ff0000">*</font><BR>
<input id="Text1" type="text" size="50" name="namn"><br>
Bokningsnummer <font color="#ff0000">*</font><BR>
<input id="Text2" type="text" size="50" name="bokningsnr"><br>
Email <font color="#ff0000">*</font><BR>
<input id="email" type="text" size="50" name="email"><br>
<br>
<br>
<input type="checkbox" name="resevilkor" VALUE="jag accepterar" ID="checkbox1">Jag accepterar Nickes AB <a href="test.asp">allmänna & särskilda resevilkor.</a>
<br>
<br>
<input id="Image1" type="image" src="dimg/button_submit_green.gif" value="Skicka" name="btnSubmit">
<br>
<br>
<font color="#ff0000">*</font> = måste fyllas i
<br>
<br>
<input id="Text6" type="text" size="20" name="datum" value="<%=Now%>">
</td>
</tr>
</table>
</form>
Efter dom klickat på skickaknappen ser det ut så här:
<%
Set conn = CreateObject("ADODB.Connection")
dsn = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};Dbq=" & Server.Mappath("test.mdb") & ";"
conn.Open dsn
SQL = "UPDATE testorder SET [Bekräftad av kund] = '" & Request.Form("resevilkor") & "' WHERE [Er referens]= ('" & Request.Form("namn")&"')"
set rs=conn.execute(SQL)
Set rs = nothing
Set conn = nothing
%>
så är det någons som vill hjälpa mig vore jag mycket tacksam!!!