webForumDet fria alternativet

Stor skilnad på ASP 2.0 och 3.0 ?

ASP

9 svar · 812 visningar · startad av Akerlundh

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag har kommit över boken "lär dig asp 2.0 på 3 veckor" väldigt billigt.
Men jag undrar om det är stor skilnad på asp 2.0 och 3.0?
Asp 2.0 lär ju va ganska ute nu med tanke på att asp.net används rätt mycket nu eller?

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Alltså jag skulle verkligen satsa på något annat språk. PHP, .NET eller java kanske. asp 2 är föråldrat. Själv började jag med asp 3.0 och det fungerar fortfarande. Problemet är att det är relativt långsamt att utveckla i klassisk asp. Du kan göra i princip vad som helst men det tar lång tid. Å andra sidan är det nog enklare att förstå sig på om man är helt ny på att koda.

i dotNET 2.0 har microsoft gjort det nästan för enkelt, det är bara att klippa och klistra ihop sin applikation.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Idag finns det ingen mening att ge sig på att lära sig ASP 3.0 nu, om man har tänkt att försörja dig på det. Visst, det finns jobb, men du är inte lika konkurrenskraftig som t.ex. .net-folk, om vi snackar Microsoft-tech. ASP 2.0 är verkligen ingenting du ska titta på.

Ska du dock bara bygga lite hemmagrejer och fixa lite själv kan du använda ASP 3.0 eftersom det är lätt om du vill bygga smidiga och snabba scriptlösningar till din hemsida. Med detta inte sagt att det är mindre kraftfullt, för i rätt händer är ASP väldigt kompetent.

.NET är dock framtiden inom MS-utveckling.

Okej..

Kan redan en heldel ASP 3.0 efter att jag programerade det för några årsen.
Men hittade bara den boken så pass billigt så tänkte de e ju skoj att ha.

Nae nästa projek är ASP.NET .. =)

Ja, jag har ASP 2.0 från Wrox också, men det är ju mest nostalgi vid det här laget.. ;)

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Suger nog att jag inte har tillgång till .NET vid jobbet, kör på en gammal NT4 server så jag tvingas helt enkelt till att jobba med skitgammalt ASP.

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg

i dotNET 2.0 har microsoft gjort det nästan för enkelt, det är bara att klippa och klistra ihop sin applikation.

Hm... klistra och klippa? :p

CatZ skrev:

Vad är det för program lät nästan lite för enkelt.. :P

Akerlundh skrev:

Vad är det för program lät nästan lite för enkelt.. :P

Att .NET är klipp och klistra förstår jag inte alls vad som menas med, eftersom det är ett ramverk. Det är möjligtvis utvecklingsmiljön (VS) som är "klipp och klistra". .NET i sig är oerhört kraftfullt och inte alldeles för enkelt.

Dessutom; markera gärna ett annat svar som det korrekta i tråden, för det har du gjort fel i nuläget. Var det du själv som gav dig svaret på din ursprungliga fråga?

OveRRidE skrev:

Dessutom; markera gärna ett annat svar som det korrekta i tråden, för det har du gjort fel i nuläget.

Nähä, då gör jag väl det åt dig istället.

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)