Jag vill ha en sida där endast mitten ändras, alltså liknande om man skulle använda frames. Hur gör jag detta lättast med ett script? Jag tänkte att jag skulle kunna spara infon i olika inc-filer, men hur gör jag så att denna information visas när man klickar på en länk. Antar att det finns ett gäng olika lösningar. (Tänkte att man t.ex. skulle kunna använda Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME") , men fick ingen riktigt bra lösning.)
<%
Select Case page
Case 1
%>
<!--#include file="pages/testsida1/default.asp"-->
<%Case 2%>
<!--#include file="pages/testsida2/default.asp"-->
<%Case 3%>
<!--#include file="pages/testsida4/default.asp"-->
<%End Select%>
<%
If Request.QueryString("page")="" Then
page=1
Else
page=int(Request.QueryString("page"))
End if
%>
Också så här kommer länkarna se ut se ut:
<a href="?page=1" title="Testsida1">testsida1</a>
<a href="?page=2" title="Testsida2">testsida2</a>
<a href="?page=3" title="Testsida3">testsida3</a>
Jag skulle föreslå att du använder Server.Execute istället för include file så slipper man att alla filerna inkluderas oavsett om de behövs eller inte.
Fast blir inte lösningar som dessa dåligt mottagna av sökmotorerna? Vill de inte att man har en sida som heter undersida.asp för varje sida? Hur kommer man då åt det? Mitt mål är ju att kunna ha det så att jag kan ändra utseendet på sidan i en och samma fil.
Är det då kanske bättre att vända på steken? Skapa undersida.asp, undersida2.asp osv. I varje undersida lägger man sedan en include för "runt om grejerna" (head, topmenyn, sido-bilderna, footern). Skulle alltså bli en include, sedan texten som är unik för just den sidan, sen ytterligare en include. Vad tros om det?
Fast blir inte lösningar som dessa dåligt mottagna av sökmotorerna? Vill de inte att man har en sida som heter undersida.asp för varje sida? Hur kommer man då åt det? Mitt mål är ju att kunna ha det så att jag kan ändra utseendet på sidan i en och samma fil.
Är det då kanske bättre att vända på steken? Skapa undersida.asp, undersida2.asp osv. I varje undersida lägger man sedan en include för "runt om grejerna" (head, topmenyn, sido-bilderna, footern). Skulle alltså bli en include, sedan texten som är unik för just den sidan, sen ytterligare en include. Vad tros om det?
Mvh Erik
Jag är inte helt hemma på hur sökmotorer kryper sidor med querystrings längre, tidigare var det just som du säger att de flesta undvek att indexera sidor med ? i url:en. Dock tror jag att tex Google numera gör det till viss del, vet att en del av mina sidor finns indexerade trots ? i urlen (och regelvidrig html :e ).
Skall du inte ändra på sidorna så ofta så är ju det senare alternativet bra med en inklude-fil som mall upp och nertill och varje undersida.asp innehåller enbart det unika för just den sidan. Då kan du även lägga in sidans titel och meta-taggar som variabler i templaten upptill som du sedan definierar längst upp i undersida.asp.
Man kan även tänka sig en lösning som kombinerar båda, ett skript som går igenom sidorna efter administrering och spottar ut statiska sidor om man nu vill göra det riktigt omständigt. ;)
Vet inte exakt hur sökmotorer behandlar det men ett annat sätt om du vill ha separata sidor är att istället för att inkludera så redirectar du till dom.. header och footer kan du ju sedan inkludera på dom :)
select case page
case "1"
response.redirect "sida1.asp"
case "2"
response.redirect "sida2.asp"
end select
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e