Har en sida där användaren kan skapa favoriter.
Favoriterna sparas ner i en cookie.
Men eftersom att många företag idag väljer att EJ tillåta cookies
så funderar jag nu på hur man kan skapa favoriter utan att använda cookie.
Vid skapandet av favorit så sparas informationen ner i en cookie som jag sedan hämtar upp och splittar för att sedan visa på sidan.
Kan man göra på liknande sätt vid skapandet av "riktig favorit"...
ngn som vet eller har ngt tips gällande favoriter??
OBS! Användaren behöver ej vara inloggad för att kunna skapa favoriter!
Även för en "normal" inloggning där du har sessionsvariabler för att hålla koll, används cookies.
Jag anser att det inte går att låta användaren skapa egna favoriter (eller annat överhuvudtaget som är personligt) utan att använda cookies på något sätt.
Jag anser att det inte går att låta användaren skapa egna favoriter (eller annat överhuvudtaget som är personligt) utan att använda cookies på något sätt.
Jag anser det samma. :)
Även om ISAPI-filtret Cookie munger skulle kunna springa runt problemet. Men jag ser inga fördelar med att göra så. :e
Har en liten idé gällande favoriter utan cookie....om den håller vet jag dock ej.
Istället för att spara ner informationen i en cookie när man gör en favorit så gör man en "riktig" favorit som läggs under favoriter i webbläsaren. I denna favorit lägger man querystring med id till respektive sida som man sedan hämtar in och presenterar som favoriter på sidan.
Detta borde vara ett alternativ...eller vad tror ni??
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!--
function laegg_till_bokmaerke()
{
url="http://www.minsida.se/foretag.asp?foretagID=284#&foretagID=256";
text="Gör till favorit"
if (document.all)
window.external.AddFavorite(url,text)
}
//-->
</script>
Samt en länk:
<a href="#" onClick="laegg_till_bokmaerke(); return false;">Lägg till som favorit!</a>
Sedan kör man en request.querystring där man bryter vid # för att få ut respektive värde.
Inget görs utan användarens vetskap...användaren får ju en fråga gällande skapande av favorit.
Om kravet verkligen är att det ska fungera utan kakor och utan inloggning så blir nog svaret: tyvärr, det går inte.
Med inloggning och någon typ av session (obs! i 99,99% av fallen så kräver sessioner att kakor fungerar)... Inga problem. Lagra bokmärkena i användarens "profil"
Med kakor... Inga problem.
Utan detta... Inte möjligt.
Personligen tycker jag dock att det är helt okej att användare utan tillgång till kakor missar en del funktionalitet. Vill man vara paranoid så får man vara det, men man kan inte kräva full funktionalitet.
Tyvärr är det ju många program med som paranoida användare installerar och som utan deras vetskap blockerar allt i kakväg.
Väldigt dumt att blockera alla kakor som standard, de har ju faktiskt en funktion att fylla som man annars missar på många webbsidor.
Hade en dust med någon för ett par år sen som envist påpekade att favoritlänkar inte funkade på min sida... Efter många om och men vilket slutade med hotfulla mail ifrån dåren och ignorering av mig så fick jag nån månad senare en ursäkt. Jodå, Zonealarms privacy inställning blockerade alla kakor trots att jag frågat om detta gång på gång och försökt hjälpa till. :OO
Jo det e kanske så...väljer man att blockera cookies så förlorar man också funkationalitet.
Hade jag haft inloggning så hade det absolut ej varit ngt problem..men nu e de inte så.
Men jag tror ändå att min idé fungerar...men just nu lägger jag inte ner tid på det.
Jaja...dem får skylla sig själva!!
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e