webForumDet fria alternativet

Bli av med dubletter och sen visa första datumet till sista datumet?

ASP

4 svar · 343 visningar · startad av Method

Medlem sedan apr. 2001357 inlägg
Frågan#1

http://www.casablanca-ork.se/boka/index.asp?shwMenu=2

PÅ den sidan finns en turneplan och jag skulle vilja bli av med alla dubletter och föra samman de till tex 10/3 - 11/3 Platsnamn.

Hur svårt kan det vara att få till det?, jag blev av med alla dubletter men kom inte på något bra sätt att få sista datumet sparat så man kan få tex 14/6 - 20/6.

Skulle gärna vilja ha lite hjälp med detta

Tack på förhand

Mvh

Jonas

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Gruppera (GROUP BY) SQL-frågan på månad och platsnamn och plocka ut MIN och MAX av datumet. Om MIN och MAX är samma så visa endast det ena, annars båda.

Jag prövade att göra som du sa men jag kanske inte gör rätt men jag får följande fel:

You tried to execute a query that does not include the specified expression 'year(tne_datum)' as part of an aggregate function.

Med denna SQL-fråga:

SQL = "SELECT tne_plats, month(tne_datum) as m, year(tne_datum) as y, day(tne_datum) as d, min(day(tne_datum)), max(day(tne_datum)) FROM turneplan WHERE year(tne_datum) = " & year(date()) & " GROUP BY tne_plats, month(tne_datum) ORDER BY 2 ASC, 4 ASC"

Mvh

Jonas

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg
SQL = "SELECT tne_plats, month(tne_datum) as m, year(tne_datum), min(day(tne_datum)), max(day(tne_datum)) FROM turneplan WHERE year(tne_datum) = " & year(date()) & " GROUP BY tne_plats, month(tne_datum), [b]year(tne_datum)[/b] ORDER BY 1,2"

Om en kolumn inte används av en aggregatfunktion (MIN, MAX, SUM etc.) så måste den vara med i GROUP BY, och "day(tne_datum) as d" kan inte tas med alls eftersom det är den biten som aggregeringen körs på.

Nu löste det sig, tack för all hjälp :D

Mvh

Jonas

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)