Det betyder att du inte har ställt in skrivrättigheter för databasen. högerklicka på databasen och välj säkerthet och användare och ställ in IUSR_(dittDatorNamn) på skriv.
Inaktivera förenklad fildelning (aktivera försvårad fildelning) också
13 svar · 786 visningar · startad av mandel
Detta script funkar utmärkt på min burk hemma med XP pro. Men när jag kör upp allt till Aleborg så får jag detta felmeddelande...
Skriptet är ett nyhetsscript och felet kommer när jag postar ett nytt inlägg
Technical Information (for support personnel)
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.
/nyhet/admin.asp, line 21Browser Type:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; .NET CLR 1.1.4322; .NET CLR 2.0.50727)Page:
POST 38 bytes to /nyhet/admin.aspPOST Data:
rubrik=test&innehall=test&Skicka=Spara
och detta är en del av skriptet som felet hänvisar till...
rad 21 är här rad 4... Tacksam för hjälp :bire
IF Request("do") = "add" then
SQL="Insert Into nyheter(rubrik, innehall)"
SQL = SQL & "Values('"& Request("rubrik") &"','"& Request("innehall") &"')"
Connect.Execute(SQL)
Session("felny") = "Nyheten är nu inlagd i databasen..."
Response.Redirect "skateadmin.asp"
END IF
Det betyder att du inte har ställt in skrivrättigheter för databasen. högerklicka på databasen och välj säkerthet och användare och ställ in IUSR_(dittDatorNamn) på skriv.
Inaktivera förenklad fildelning (aktivera försvårad fildelning) också
hmmm jo jag har ju gjort allt detta på min burk och där funkar allt perfekt... men på mitt webhotell (aleborg) så vill det inte funka....
Då tycker jag du ska maila dom och be dem lösa problemet åt dig.
... eller lägga databasen i en mapp som är avsedd för det, eller se om du i kontrollpanelen på aleborg kan ändra rättigheterna.
okey! jag kollar med aleborg! de brukar ju svara på nolltid :)
Lägg den i katalogen \data\
Där finns alla rättigheter du behöver samt att databasen ligger utanför webbroten så det är säkrare så.
/Mikke
Aleborg-ÅF
när jag lägger databasen i mappen data utanför webbroten så funkar det inte alls... kan inte ens hämta poster ur databasen då...
får detta meddelande...
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0xf00 Thread 0x260 DBC 0x10972024 Jet'.
här e koden som anger sökväg till databasen...
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("../data/databasen.mdb")
Sök på "Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query." på google så hiitar du en del!
Symptom
Jag får fel när jag ska skriva till min databas?
Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.
Orsak
Databasen är inte skrivbar.
Jag brukar hårdkoda sökvägen typ "e:\www\admin2\user1234\dindoman.se\data\minDB.mdb"
Gör en Response.Write Server.Mappath så ser du hur du skall göra
Hur menar du nu.. kan jag bara byta ut adressen mot denna typen eller?
Jag brukar hårdkoda sökvägen typ "e:\www\admin2\user1234\dindoman.se\data\minDB.mdb"
Gör en Response.Write Server.Mappath så ser du hur du skall göra
Javisst. Så här ansluter jag till min accessdatabas hos aleborg (username och dbname är fejkade)
Set connect= Server.CreateObject("ADODB.Connection")
connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=e:\www\admin2\user999\data\myDB.mdb"
På senare tid har de ändrat så att du måste in med domännamnet i sökvägen också, ex.
connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=e:\www\admin2\user999\mindoman.se\data\myDB.mdb"
Om du av någon anledning fipplat bort rättigheter på "Data"-mappen så kan du ju enkelt fixa det via kontrollpanelen (windows.kontrollpanelen.se)
Ahhhaaa då ska jag testa det så får vi se om det löser mitt strul!
Tjoo hoo det funkade bättre när jag körde som du sa bwcMikke, tack alla för hjälpen