Till att börja med kan problemet bero på att du kör recset.update direkt efter att du hämtat datat, utan att ändra något. Prova att ta bort den.
I övrigt: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=142490 (igen)
6 svar · 488 visningar · startad av cyeclone
Hejsan
Sitter och fixar lite saker med ASPUpload, det är så att jag har fixat så man kan ladda upp en form och en bild, bara bildnamnet sparas i databasen.
Nu är det så att jag vill kunna ändra den posten i databasen, ersätta bildnamnet med ett annat namn, men det verkar inte vilja fungera.
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload.1")
Upload.OverwriteFiles = False
On Error Resume Next
Upload.SetMaxSize 1048576 ' Limit files to 1MB
Count = Upload.Save(Server.MapPath("upload/"))
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="&Server.MapPath(""&databas&"")&";pwd=xxxxxxxx"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
edit = "SELECT * FROM product WHERE id = "&request.QueryString("id")&""
RecSet.Open edit, Connect, 1, 3
RecSet.Update
RecSet("price") = upload.Form("price")
RecSet("pic") = Upload.Files(1).ExtractFileName
RecSet.Update
RecSet.Close
Jag får inga felmeddelanden, och bilden laddas upp, men ingen data i databasen ändras...
Kör detta scriptet fast utan update när jag ska lägga till en ny post, och du fungerar det utan problem.
Till att börja med kan problemet bero på att du kör recset.update direkt efter att du hämtat datat, utan att ändra något. Prova att ta bort den.
I övrigt: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=142490 (igen)
spelade ingen roll om recset.update fanns där eller inte, märktes ingen skillnad.
Jag tycker det är konstigt att jag inte får några felmeddelanden och att filen laddas upp men skiter i att föra in data i databasen.
Kan det vara så att ASPUpload kanske inte stödjer att man uppdatera data i en databas eller har det något med min <form> att göra,
<FORM METHOD="POST" [B]ENCTYPE="multipart/form-data"[/B] action="admin_produkter_newpic1.asp?id=<%Request.QueryString("id")%>">
Eller så kanske det har nått med att update inte funkar med upload.form.
Aja jag har ingen aning, bara funderingar ;)
EDIT: ska fixa till mina taggar nån dag...
Skriv ut lite kontrollvärden här och där då.
Jag skulle dock skrivit en riktig UPDATE-sql-fråga istället för att använda ett recordset för att uppdatera.
Ta bort "On Error Resume Next" ur din kod så kanske du får ett felmeddelande.
har inte "on error resume next" i min kod... men det löste sig iaf, när jag kom tillbaks till datorn efter 5minuter så funkade det. måste ha varit nått som spökade :)
har inte "on error resume next" i min kod...
Öh, så var klippte du koden i första inlägget ifrån????