webForumDet fria alternativet

Uppdatera relationstabell

3 svar · 312 visningar · startad av bwcMikke

bwcMikkeMedlem sedan okt. 2004159 inlägg

Om jag har en tabell tblUser och en tabell tblIntressen.
I en dropdownbox kan jag på användaren klicka för ett eller flera intressen från tblIntressen och därefter spara detta i tabellen relUser_Intressen som endast har två fält: userID och intrID

Om jag nu efter ha sparat första gången ändrar på sidan och lägger till ett till intresse så kan jag ju loopa hela DD-boxen och kolla om just denna kombination finns i relUser_Intressen och då göra Update eller Insert beroende på detta.
Men om jag tar bort ett intresse - hur får jag bort det ur relationstabellen?

I dag har jag löst det så att jag börjar med att radera alla poster i relationstabellen som har rätt userID och sedan gör jag Insert på alla poster i DD-boxen. Det funkar men känns inte som den snyggaste lösningen.

Någon som har bra tips!?

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Sök och du ska finna, Cascading Deletes/Updates är lösningen på dina problem

bwcMikkeMedlem sedan okt. 2004159 inlägg

Tack för tipset.
Jag har googlat lite men inte hittat det jag söker än.
Det finns mycket om Cascading Delete och det har jag satt upp i min DBMS (Access) så att personens intressen försvinner om jag tar bort personen.
Men jag kommer inte vidare just nu.
Får väl söka mer eller invänta fler svar.

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

bwcMikke skrev:

I dag har jag löst det så att jag börjar med att radera alla poster i relationstabellen som har rätt userID och sedan gör jag Insert på alla poster i DD-boxen. Det funkar men känns inte som den snyggaste lösningen.

Tycker jag känns som en jättebra lösning! :) Enklare än så kan det inte bli.
Hade du däremot kört med sql server så finns goare funktioner, men kör man access så får man leva med lite "osnygga" metoder.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)