coronaMedlem sedan feb. 200470 inlägg Hej!
En fråga hur ska jag göra för att den inte ska plocka fram poster där datum är blankt dvs null utan bara de poster som är mindre/lika med än dagensdatum
Min kod-snutt för detta är:
<% If RecSet("Datum") <= cstr(Date()) Then %>
Jätteglad för lite hjälp.
//Annette
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg <%
If RecSet("datum") <= cstr(Date()= Then
Gör det här
ElseIf RecSet("datum") = "" Then
Gör det här...
End If
%>
Om jag förstår det rätt?
aspMedlem sedan aug. 2002733 inlägg I SQL-satsen kanske...
SELECT * FROM Tabell WHERE CDate(Datum) =< CDate(Date()) AND Not IsNull(Datum) ORDER BY Datum DESC
coronaMedlem sedan feb. 200470 inlägg Tack för snabbsvar, men det fungerade inte utan den plockade även med datum som var blanka dvs null ... sorry!
//Annette
coronaMedlem sedan feb. 200470 inlägg Kan tyvärr inte sätta kraven i SQL-satsen pga att jag har lite olika krav.
Frågan är om det går att plocka ut endast datum som inte är tomma dvs null??
//Annette
aspMedlem sedan aug. 2002733 inlägg Testa med...
SELECT * FROM Tabell WHERE CDate(Datum) =< CDate(Date()) AND Datum <> '' ORDER BY Datum DESC
aspMedlem sedan aug. 2002733 inlägg If Not IsNull(Datum) Then....
coronaMedlem sedan feb. 200470 inlägg Jag gjorde så här:
<% If Not RecSet("Datum") = "" And RecSet("Datum") <= cstr(Date()) Then %>
Kanske inte den bästa lösningen, men det fungerar!
Tack för alla snabba svar. Ni är helt underbara här! Bästa hjälpforumet!
//Annette
aspMedlem sedan aug. 2002733 inlägg Det fungerar, men bästa sättet är att skriva villkoret direkt i SQL satsen. Som det är nu, plockar den ut alla poster och sorterar bort dem därefter. Men det fungerar ju. =)
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg datediff() och dateadd() är utmärkta funktioner för att selectrera datum. I Access kan du tom använda dem i din sql-fråga. Länge sedan jag sysslade med Access och ASP, men något sådant här kanske. Gissning:
... WHERE datediff('d',Datum,date()) <= 0 AND Datum IS NOT null
EDIT: Såg nu att du inte ville ha det i sql-satsen. datediff() fungerar även i VBscript.