Har inte jobbat något med RegExp innan så jag känner mig lite skakig i benen. Jag håller på med en inmatningssida där man ska kunna formatera sin text som man kan göra på denna inmatningen. så man kan göra text fet, länkar mm.
Då har jag denna kod som grund:
Function ReplaceTags(strPattern, strReplace, strText)
Dim objRX
set objRX = New RegExp
objRX.IgnoreCase = True
objRX.Global = True
objRX.Pattern = strPattern
ReplaceTags = objRX.Replace(strText, strReplace)
End Function
strText = ReplaceTags("\[b\](.*?)\[\/b\]", "<b>$1</b>", strText)
Men jag får inte till en osorterad punktlista med hjälp av taggarna
|list|
|*| detta anger att det ska vara en punkt framför texten
|/list|
Har prövat lite men jag vet inte hur jag ska ska skriva formateringskoden för att det ska bli en punktlista.
Sen har jag ett problem, då jag gör en radbrytning innan [/TAGGEN] så formateras inte den, hur kommer detta sig?
Jag är inte riktigt med på vad alla villkor i sökfunktionerna gör, typ denna (.*?) kan någon förklara lite kort hur det fungerar
Ditt meddelande är ganska långt och det var många frågor i en. Varje ämne kan klassas som en fråga. Dela upp hela din förfrågan i några mindre små istället så är chansen större att du får hjälp.
Tyvärr är jag själv väldigt dålig på regexp så jag kan bara hjälpa dig till att få hjälp ;)
"." är allt utom radbrytningar därför matchar din kod endast på en rad.
Du kan använda t.ex. [\s\S] för att matcha på vad som helst.
* säger att den ska matchar på ospecificerat antal tecken.
? säger att den ska matcha non-greedy. Alltså den matchar på så lite som möjligt.
Ser helt korrekt ut enligt mig...
Dock kan man göra din kod lite mer avanacerad..
nu kommer den skriva ut <li>hej</li> även om du inte har din
med i texten..
Skulle man kunna få en liten guide på hur man kan skriva den så den blir så avancerad ;)
Sen har jag en fråga om man vill kunna formatera listan med följande villkor
|list=1, A, b, i I|
|o| 1
|o| 2
|o| 3
|/list|
Resultatet ska bli
i.
ii.
iii.
I.
II.
III.
A
B
C
D osv
Användaren ska bara behöva skriva a, A, 1, i, I i |list=| så ska den formateras efter det. Kan man kolla vad användaren har fyllt i med hjälp av en case sats eller vad blir bäst?