webForumDet fria alternativet

URLEncode

8 svar · 424 visningar · startad av devotion

devotionMedlem sedan jan. 20012 711 inlägg

Hej!

Har ett pagingscript och undrar följande:

Hur UrlEncodar man länken?:

Response.Write "<A href=""" & sScriptName & "?page=" & N & "&searchType=" & sSearchType & "&searchOption=" & sSearchOption & "&searchField=" & sSearchField & "&suppliers=" & sCheckedSuppliers & """>" & N & "</A>"

Mvh
Henrik

Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg

Typ så här:

Response.Write "<A href=""" & Server.URLEncode(sScriptName) & "?page=" & Server.URLEncode(N) & "&searchType=" & Server.URLEncode(sSearchType) & "&searchOption=" & Server.URLEncode(sSearchOption) & "&searchField=" & Server.URLEncode(sSearchField) & "&suppliers=" & Server.URLEncode(sCheckedSuppliers) & """>" & N & "</A>"
devotionMedlem sedan jan. 20012 711 inlägg

Okidoki...

Man behöver altså encoda varje variabel för sig då...?

Tackar!

Mvh
Henrik

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Man behöver altså encoda varje variabel för sig då...?

Jepps!

mvh

CatZMedlem sedan jan. 20022 341 inlägg

Ett alternativ som jag gärna använder mig av är att bygga ihop hela länken till en variabel innan jag använder den och bara encoda själva länkvariabeln tex

Dim strLank 
strLank = Server.URLEncode("<a href=""" & sScriptName & "?page=" & N & "&searchType=" & sSearchType & "&searchOption=" & sSearchOption & "&searchField=" & sSearchField & "&suppliers=" & sCheckedSuppliers & """>" & N & "</a>")

Det var säkert ett jättedåligt exempel och egentligen brukar jag inte URLEncoda någonting alls, men jag gör på det viset med långa länkar osv. Blir enklare att skilja kod från layout då tycker jag. Men alla får göra som dom vill bara det blir bra!! :birp:

emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

Det var faktiskt ett jättedåligt exempel, CatZ....

Varför är det dåligt? Det blir ju bara

strLank = "<a href=""sida.htm"">hej</a>"
Response.Write strLank

istället för

Response.Write "<a href=""sida.htm"">hej</a>"
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

Glömde smileyn i förra inlägget, men det var uppriktigt menat. Det är ett dåligt exempel, eftersom du inte kan köra URLEncode på hela länken.

Hoppsan jag tänkte nog på HTMLEncode... eller nåt annat! Ursäkta och bortse från mina förra inlägg då! :r

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb