webForumDet fria alternativet

Problem med kommatecken

4 svar · 253 visningar · startad av SteveP

StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg

Hej,

Jag har ett problem med ett extra kommatecken som dyker upp om ett av fälten som skall uppdateras lämnas tomt. Det är alltså ett <input type="file"> fält.

Om jag fyller i alla fälten och väljer en bild så fungerar det utmärkt!
SQL satsen ser då ut så här när den skrivs ut:

UPDATE tblhotel SET Country = '{39FDD7C7-0E2A-44A1-B83A-E3B36371236C}', Hotel = 'Bangkok Hilton',[HotelPicture]='fin.jpg' Where ID ='{572688F5-7AE2-4596-940F-ABA45AEE9338}'

Men om jag lämnar bildfältet tomt, alltså struntar i att välja någon bild eftersom jag vill ha kvar den bilden som redan finns så blir SQL satsen så här:

UPDATE tblhotel SET Country = '{39FDD7C7-0E2A-44A1-B83A-E3B36371236C}', Hotel = 'Bangkok Hilton', Where ID ='{572688F5-7AE2-4596-940F-ABA45AEE9338}'

Som ni ser så smyger det in ett kommatecken före "Where ID".

Här är min kod

For each file In mySmartUpload.Files
if len(file.filename)>0 then strSQL=strSQL & "[" & file.name & "]='" & file.filename & "',"
next
strSQL=left(strSQL,len(strSQL)-1)

SQL = "UPDATE tblhotel SET Country = '" & mySmartUpload.Form("SubCountry") & "', Hotel = '" & mySmartUpload.Form("txtHotel") & "'," & strSQL & " Where ID ='" & Request.QueryString("ID") & "'"

Conn.Execute(SQL)
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Ja, så vill du ju ha det, det står ju ett kommatecken före din strSQL, [," & strSQL & "]. ;)

Lätt missa, enkelt lösa genom att flytta upp kommat där variabeln skapas!
strSQL=strSQL & ", [" & file.name & "]='" & file.filename & "',"

Ja du har rätt! Men om jag flyttar upp kommatecknet på detta vis:

if len(file.filename)>0 then strSQL=strSQL & ",[" & file.name & "]='" & file.filename & "',"
next

SQL = "UPDATE tblhotel SET Country = '" & mySmartUpload.Form("SubCountry") & "', Hotel = '" & mySmartUpload.Form("txtHotel") & "'" & strSQL & " Where ID ='" & Request.QueryString("ID") & "'"

Så blir SQL satsen helt korrekt i båda fallen men när jag lämnar bildfältet tomt så får jag följande felmeddelande: Invalid procedure call or argument: 'left'

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

Okej, vad koden gör, samlar du ihop en sql-sträng med olika filnamn i?
Och de existerar alltså inte alltid?

I vilket fall, kolla längden på strängen, om den är större än 0, kör left-koden.

http://www.devguru.com/Technologies/vbscript/quickref/len.html

Bra idé!

Funkade utmärkt.

If Len(strSQL) > 1 then
end if

Tack J.N!

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)