TrumpfMedlem sedan feb. 2004213 inlägg Jag har en listruta där jag lägger upp från en access databas.
Fungerar helt ok.
Nu vill jag att man ska kunna klicka på en deltagare i listan. Och komma till en annan sida där det finns historik på den spelaren. Hur går jag tillväga?
Så här ser min kod ut. (ej fullständigt)
<%
'Fyller listruta med ägare
Do until rs.eof = True
Response.Write("\<option value='"& rs("ID") &";"& rs("namn") &";"& rs("klubb") &";"& rs("ar") &";"& rs("jan") &";"& rs("maj") &";"& rs("sep") &"'\>")
Response.Write(addChars(rs("namn"), 20, " ") & "\|")
Loop
%>
tacksam för svar.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag förstår inte vad det är du vill ha hjälp med...
TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg Varför har du radat upp en massa blaj i optiontaggen?
Så gör man inte, fy.
Ploppa in id:t på medlemmen/personen i stället.
Ett litet javascript och anropa det i selecttaggen med onchange.
TrumpfMedlem sedan feb. 2004213 inlägg Vadå, så gör man inte?!
I alla fall vill jag ha Response.Write(addChars(rs("namn"), 20, " ") & "|")
klickbar på något sätt.
Eller måste jag göra om det.
Jag har alla i en listruta och det fungerar bra.
Komplett kod:
<%
'Fyller listruta med ägare
Do until rs.eof = True
Response.Write("\<option value='"& rs("ID") &";"& rs("namn") &";"& rs("klubb") &";"& rs("ar") &";"& rs("jan") &";"& rs("maj") &";"& rs("sep") &"'\>")
Response.Write(addChars(rs("namn"), 20, " ") & "\|")
Response.Write(addChars(rs("klubb"), 14, " ") & "\|")
Response.Write(addChars(rs("ar"), 1, " ") & "\|")
Response.Write(addChars(rs("jan"), 5, " ") & "\|")
Response.Write(addChars(rs("maj"), 5, " ") & "\|")
Response.Write(addChars(rs("sep"), 5, " ") & "")
Response.Write("\</option\>")
rs.MoveNext()
Loop
%>
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Som sagt, onchange på selecten, skicka med id, hämta den posten du önskar.
Det ser lite konstigt ut med sju värden i option, och sex utskrivna. Borde bli en bred dropdown? Visa gärna ett exempel, det blir lättare för oss att förstå. Det går säkert att fixa det du önskar!
Bonus:
Lägg gärna in din kod med [kod]-taggar, blir betydligt enklare att läsa.
Din rubrik kunde också vara bättre.
TrumpfMedlem sedan feb. 2004213 inlägg Jag skriver inte ut ID. Men jag vill ha Response.Write(addChars(rs("namn"), 20, " ") & "|") klickbar så jag fixar upp all data ang den spelaren typ https://www.namn?=id eller vad det nu ska stå.
TrumpfMedlem sedan feb. 2004213 inlägg emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Om du inte behöver mer än spelarens ID så är det väl onödigt att lägga med mer i value?
<select onchange="this.form.submit()">
Och hantera problemet i ASP..
Dock vill jag tillägga att det inte är ett önskvärt beteende att ett klick i en selectlista medför att man hamnar på en annan sida. Lägg till en knapp för "Visa info för markerad spelare" eller gör en tabell med länkar i stället, så att beteendet blir tydligt. Med en tabell slipper du formatproblemen också.
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg
Trumpf skrev:
Så här ser det ut:
( http://www.stockholmschack.nu/rating.asp )
Då blev det betydligt enklare att förstå varför du skriver ut som du gör, du vill ha det snyggt uppställt!
Som emission skriver, tabell, eventuellt lagd i ett lager som du scrollar, är ett alternativ. Vill du ha en dropdown, lägg en knapp för att klicka på; annars är risken att mna scrollar till nästan i listan utan att vilja det.
Mitt resonemang om sju/sex är inte en fråga om varför du inte skriver ut lika många, utan varför du skriver ut sju värden, när det räcker med id för att hämta rätt person?
TrumpfMedlem sedan feb. 2004213 inlägg Jag vill plocka upp spelaren ID och ta del av gamla rating tal.
Därför vill jag att varje spelare ska vara klickbara.
Lägg till en knapp för "Visa info för markerad spelare" tycker Herr emission. Perfekt!
Men hur gör jag det?
Varför det blev att skriva ut som jag har gjort Johnny beror på att det blev så och det fungerar. Har inget bättre svar tyvärr......