webForumDet fria alternativet

Hämta uppgifter från en asp-server till en html-server

ASP

4 svar · 360 visningar · startad av repal

Medlem sedan okt. 200115 inlägg
Frågan#1

Hej!

Förmodligen, och förhoppningsvis, är detta en del av en kaka.

Jag har två servrar, en med stöd för asp (asp-servern), en som inte har det (html-servern).
Jag vill i en vanlig html-fil på html-servern hämta två uppgifter (datum och rubrik) från en databas på asp-servern och inkludera det i någon form i html-koden. Exempel i en eller två div:ar eller i två tabell-celler. Hur gör jag?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Vilken mjukvara kör html-servern med? Med lite tur går det säkert att uppgradera den till tt köra Apache med PHP, som kan hämta dessa detta ASP-servern.

Jag vet inte vilken mjukvara som html-servern kör med. Jag formulerade mig förmodligen lite fel, för jag har egentligen inget intresse av detta och inte heller någon möjlighet att påverka html-servern.

Syftet är att erbjuda en form av service som visar nyheter som lagras i databasen på asp-servern fast på en annan server (html-servern) än där databasen ligger (asp-servern). Tanken skulle i sådant fall vara att en annan webbserver - oavsett mjukvara - skulle kunna anropa asp-servern, t.ex i en js-fil, hämta uppgifterna och sedan publicera dem. Om man spinner vidare på ovan beskrivna exempel skulle personen som handhar koden på html-servern kunna lägga in en <script>-tag som anropar en js-fil på min asp-server. Frågan blir då hur får jag in datat från databsen till js-filen eller om det finns något annat smidigt sätt?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

repal skrev:

Jag vet inte vilken mjukvara som html-servern kör med. Jag formulerade mig förmodligen lite fel, för jag har egentligen inget intresse av detta och inte heller någon möjlighet att påverka html-servern.

Syftet är att erbjuda en form av service som visar nyheter som lagras i databasen på asp-servern fast på en annan server (html-servern) än där databasen ligger (asp-servern). Tanken skulle i sådant fall vara att en annan webbserver - oavsett mjukvara - skulle kunna anropa asp-servern, t.ex i en js-fil, hämta uppgifterna och sedan publicera dem. Om man spinner vidare på ovan beskrivna exempel skulle personen som handhar koden på html-servern kunna lägga in en <script>-tag som anropar en js-fil på min asp-server. Frågan blir då hur får jag in datat från databsen till js-filen eller om det finns något annat smidigt sätt?

Måste "html-servern" styra hur publiceringen ser ut, alltså ta hand om rådata själv?

Annars är det ju inte mycket svårare än att göra en aspfil på "asp-servern" som hämtar den data du efterfrågar (t.ex. mha querystrings) som du sedan länkar till i en iframe på "html-servern";

ASP-serverns sida:

<%
response.write "Detta här en nyhet med ID " & Request("ID") & "!"
%><

HTML-serverns sida:

<iframe src="http://aspserver/ovansida.asp?ID=42"></iframe>

Jag menar, eftersom du antagligen inte har scriptmöjligheter på html-servern att hämta t.ex. data genom XML eller via GET, så är det nog enda möjligheten.

<iframe>-lösningen fungerar förvisso, men jag var mer inne på js-varianten. Exempelvis har SvD en sådan funktion som jag tänker på: klistra in följande kod i en html-sida

<script src="http://www.svd.se/articleexport/js/latestnews_js_file.js" language="Javascript1.1" type="text/javascript"></script>

så får man de senaste nyheterna från Svenska Dagbladet. Problemet i sådant fall är hur man i js-filen hämtar det aktuella datat från en databas. Den här frågan kanske hör hemma i Javascript i sf asp. Testar där om jag inte får något svar här.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)