coronaMedlem sedan feb. 200470 inlägg Hej!
Jag har lite problem med att ladda upp filer med komponenten w3Upload.
Använder mig av deras enkla exempel http://www.dimac.com/Products/w3Upload/Examples/simple.htm :
Set upload = Server.CreateObject( "w3.upload" )
actualName = upload.Form( "rubrik" )
Set fileName = upload.Form( "thefile" )
if fileName.IsFile then
fileName.SaveToFile( Request.ServerVariables( "APPL_PHYSICAL_PATH" ) & "\bilder\" & actualName )
end if
Mitt problem är att filändelsen försvinner och det som syns i mappen bilder är endast namnet utan filändelse.
Vad är det som jag gör fel? :(
//Annette
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Förmodligen för att du har mellanslag i filnamnet, eller möjligtvis att det bryter vid punkt. testa köra en replace på alla mellanslag. Dessutom borde det finnas någon typ av File.FileExt eller liknande för att kolla vilken typ av fil det är.
Ska du tillåta alla typer av filer?
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg fileName.SaveToFile( Request.ServerVariables( "APPL_PHYSICAL_PATH" ) & "\bilder\" & [b]FileName[/b])
något sådant måste du nog ha för att få filnamnet.
Det du har nu "rubrik" är ju bara ett namn du ger. Om det inte är identiskt med filnamnet så blir det ju fel?
coronaMedlem sedan feb. 200470 inlägg Nej, det fungerar i alla fall inte om jag plockar bort mellanslag och byter från actualName till fileName.
Vad jag får om jag använder mig av fileName är ÿØÿà och utan filändelse fast det är en jpg-bild.
Jag löste det temporärt så här:
fileName.SaveToFile( Request.ServerVariables( "APPL_PHYSICAL_PATH" ) & "\bilder\" & IactualName & ".jpg" )
Men det är väl inte meningen att man måste göra så. För w3Upload ska man väl kunna ladda upp alla typer av filer eller??
Sedan undrar jag om man kan få höjden och bredden på bilden som man laddar upp, typ som kan få om man använder sig av AspUpload?? :OO
//Annette
Har för mig att när man använder W3 upload så måste man även skriva in namnet samt filändelsen. I alla fall när man använder deras exempel.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Set upload = Server.CreateObject( "w3.upload" )
[b]actualName = upload.Form( filefield.filename )[/b]
Set fileName = upload.Form( "thefile" )
if fileName.IsFile then
fileName.SaveToFile( Request.ServerVariables( "APPL_PHYSICAL_PATH" ) & "\bilder\" & actualName )
end if