webForumDet fria alternativet

Nybörjarproblem med inkluderingar och radbrytningar

ASP

5 svar · 426 visningar · startad av Kim

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg
Frågan#1

Har fått en kund nu som hyrt in sig på ett webbhotell som inte stödjer PHP, som jag bara har arbetat med tidigare, så nu måste jag försöka mig på att arbeta med ASP istället. Skulle det finnas någon som kunde hjälpa mig och skriva ner en liten bit kod som jag sen kan använda, och försöka lära mig utifrån så vore det kanonschysst!

I en undermapp till roten, includes, ligger ett antal textfiler som ej är formatterade med html-kod. Problemet är att dom innehåller radbrytningar som måste omvandlas till html för att sidan ska bli begriplig.

Hur hämtar jag alltså filen content_01.inc i undermappen includes och dessutom omvandlar samtliga radbrytningar till html-formaterade radbrytningar, för att slutligen inkludera hela den texten i index.asp?

Vore som sagt otroligt tacksam om någon ville hjälpa mig med det. :r :)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

<!-- #Include file="../content_01.inc" -->

Vet dock inte riktigt hur du ska få till radbrytningarna.

strText = Replace(strText, vbCrlf,"<br />" & vbCrlf)

Den koden brukar jag köra med, vet dock inte hur du ska få in filens innehåll till att bli variabeln strText men det kommer säkert nån annan snart och hjälper dig med det. :)

SSI är väl uteslutet då det parsas innan ASP-koden, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Kim, du är icke ute på velocipedfärd. :)

Om du vill göra det on-the-fly kan du göra så här:

sFoo = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject").OpenTextFile(server.mappath("/includes/content_01.inc")).ReadAll()
Response.write Replace(sFoo, vbcrlf, "<br>")

Det är inte sådär supersexigt dock...

Jag hade nog snarare gjort sett till att alla filerna innehåller radbrytningar. Med filesystemobject, loopa igenom folder.files, öppna varje fil, replace:a vbcrlf till <br> och spara filen igen.

mvh

Kanske inte supersexigt, som du skrev, men jag ska ju å andra sidan inte heller låta någon ragga på din kod. ;)
Ett stort tack, det fungerade prima! :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Kim skrev:

men jag ska ju å andra sidan inte heller låta någon ragga på din kod. ;)

Dissar du min kod? (n) ;)

Varsågod! :)

403 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
126 ms — hämta statistik (db)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)